Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH, DIGITAAL EN CIRCULAIR.
Duurzaamheid is voor BMW Group een van de centrale doelstellingen en is stevig in de ondernemingsstrategie verankerd. Daarbij heeft BMW Group een lange traditie als het gaat om de vraag hoe het duurzame bedrijfsvoering verder kan uitbreiden. Het doel is een totaalaanpak op drie fronten voor de gehele waardeketen: ecologisch, sociaal, economisch en met de focus op recycling. Daarbij is de ontwikkeling van elektrische modellen een essentiële factor – maar niet de enige: duurzaamheid reikt voor BMW Group van de toeleveringsketen, ontwikkeling en productie, het einde van de gebruiksfase van alle voertuigen tot en met recycling.
BMW VEHICLE FOOTPRINT.
Verandering begint met transparantie.
Hoe weet ik wat de ecologische footprint van mijn BMW is? De BMW Vehicle Footprint is het antwoord. Vier belangrijke duurzaamheidscriteria – klimaatimpact, efficiëntie, circulariteit en toeleveringsketen – en een uitgebreide en door de Duitse technische inspectie (TÜV) beoordeelde levenscyclusbalans bieden samen een omvangrijk totaalbeeld.
ONTDEK ONZE HOLISTISCHE DUURZAAMHEIDSBENADERING EN DE i5.
ONZE VERPLICHTINGEN.
- 01 BMW Group heeft zich gecommitteerd aan het Klimaatakkoord van Parijs en de bijbehorende doelstelling om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad.
- 02 BMW Group heeft alle kortetermijndoelstellingen voor de reductie van CO₂ emissie wetenschappelijk laten valideren (Science Based Target initiative, SBTi) en is de enige autofabrikant (per februari 2023) die een aparte CO₂ doelstelling heeft voor de toeleveringsketen.
- 03 Bovendien heeft BMW Group zich gecommitteerd aan het doel van klimaatneutraliteit (SBTi 'net-zero').
HELDERE DOELSTELLING.
2025.
De Neue Klasse stelt nieuwe normen op het gebied van duurzaamheid.
Start productie BMW iFactory Debrecen, Hongarije:
- géén gebruik van fossiele brandstoffen voor de fabriek
- verdere uitbreiding van recycling van materialen en energie
- volledig elektrische modellen
2030.
De besparing van 40% CO2 over de gehele levenscyclus van een auto betekent:
- 20% in de toeleveringsketen
- 80% in de productieketen van BMW
- 50% in de gebruiksfase van de auto
- In 2030 moet het aandeel verkochte volledig elektrisch aangedreven modellen van BMW en MINI minstens 50% bedragen.
Lange termijn
BMW Group heeft als duidelijk doel om klimaatneutraal te worden volgens de SBTi-criteria. Om dat te bereiken heeft BMW Group concrete doelstellingen en mijlpalen voor het jaar 2030 vastgesteld.
DUURZAAMHEID IS EEN VAST ONDERDEEL VAN DE STRATEGIE VAN BMW GROUP.
ONZE TOTAALAANPAK OP DRIE FRONTEN.
Ecologisch.
BMW Group voelt zich verplicht om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen en CO2 emissies te reduceren in de hele waardeketen en tegelijkertijd te voldoen aan alle ecologische richtlijnen. Essentiële aspecten daarvan zijn de bescherming van het milieu, efficiënt gebruik van de beschikbare middelen en als kernelement de doorontwikkeling van recycling.
Sociaal.
Als bedrijf en werkgever onderkent BMW Group zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid ten opzichte van zijn werknemers en de samenleving. Daarom hecht BMW Group veel belang aan de gezondheid, diversiteit en ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers. Tegelijkertijd is BMW Group zich bewust van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als wereldspeler.
Economisch.
BMW Group is zich bewust van zijn economische belang voor de samenleving en baseert zijn bedrijfsvoering op verantwoorde principes en duurzame waardecreatie. Het naleven van de richtlijnen is onze grootste prioriteit – wij beschouwen ze als de basis voor succes op de lange termijn en ze zijn stevig verankerd in onze bedrijfscultuur. Op die manier willen we niet alleen financiële schade, maar vooral ook het verlies van vertrouwen in ons voorkomen – vanaf het begin. Bij mogelijke risico's kijken wij daarom altijd naar de toekomst en de gevolgen voor ons bedrijf.
BMW GROUP REPORT.
GEÏNTEGREERD VERSLAG VAN DE STAND VAN ZAKEN.
BMW Group onderkent zijn verantwoordelijkheid om meetbaar en transparant te zijn in zijn duurzaamheidscommunicatie.
- Daarom combineren we sinds 2020 ons jaarverslag met ons duurzaamheidsverslag in een geïntegreerd verslag voor de hele BMW Group.
- BMW Group ontving voor deze uitgebreide vorm van rapportage in 2022 de Building Public Trust Award voor de beste duurzaamheidsrapportage van de DAX 40 ondernemingen.
- Dit geïntegreerde verslag geeft een gedetailleerd overzicht van onze duurzaamheidsdoelstellingen en toont ook de verwezenlijking van onze jaarlijkse doelstellingen.
BMW DUURZAAMHEIDSSCORES.
BMW GROUP BIJ O.A. ECOVADIS.
SERVICES.
BMW Group helpt B2B klanten hun duurzaamheidsdoelen te bereiken met behulp van een breed scala aan tools en services, zodat ze hun wagenpark nog efficiënter en duurzamer kunnen inrichten. De tool Fleet Data is daarvan een goed voorbeeld: die biedt talrijke functies en maakt voertuiggegevens inzichtelijk voor eigenaren van een wagenpark van BMW of MINI modellen. Fleet Data wordt aangeboden in vijf modules en omvat meer dan tien relevante gebruikscasussen voor wagenparkbeheer. Van kilometer- en contractbeheer tot voertuigstatus en het verstrekken van GPS-locaties. Bovendien zijn service, onderhoud en verbruik inbegrepen. Vanaf 2023 zijn drie nieuwe duurzaamheidsgerichte functies beschikbaar. Die kunnen direct via de tool of flexibel via een interface (API) worden gedownload.
MIJLPALEN OP HET GEBIED VAN DUURZAAMHEID.
DUURZAAMHEID HEEFT BIJ BMW GROUP EEN LANGE TRADITIE.
- Jaren 70
- Jaren 2000
- Jaren 2010
- Jaren 2020
1972.
De BMW 1602 Elektro was het eerste model dat BMW voorzag van een elektrische aandrijflijn. BMW toonde de auto tijdens de Olympische Spelen in München aan het publiek.
1973.
BMW Group is wereldwijd de eerste autofabrikant die zijn eigen milieufunctionarissen heeft benoemd.
2000.
Duurzaamheid wordt een fundamenteel uitgangspunt van de ondernemingsstrategie van BMW Group.
Sinds 2001.
BMW Group lid van het UN Global Compact netwerk. BMW Group publiceert zijn eerste duurzaamheidsverslag.
2007.
De technologische ontwikkelingen van BMW EfficientDynamics voor vermindering van het brandstofverbruik wijzen de weg naar de toekomst.
2009.
Duurzaamheid wordt een fundamentele ondernemingsdoelstelling van BMW Group.
2011.
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van het inkoopproces en wordt een belangrijk aankoopcriterium.
2012.
Vaststelling van tien duurzaamheidsdoelen die uiterlijk in 2022 gerealiseerd moeten worden.
2013.
BMW presenteert de BMW i3 als pionier van de elektrische mobiliteit.
Sinds 2014.
Score van BMW Group op het platform EcoVadis.
2020.
Het definiëren van ambitieuze doelstellingen voor reductie van CO2 emissie in de gehele waardeketen.
Sinds 2020.
Duurzaamheid staat centraal in de strategische oriëntatie van BMW Group.
2021.
De BMW i Vision Circular als pionier van de circulaire economie. BMW Group publiceert het eerste geïntegreerde verslag over het jaar 2020.
FAQ.
Hoe is duurzaamheid verankerd in BMW Group?
De concrete doelen van BMW Group zijn gericht op vermindering van de CO2 uitstoot, efficiënter gebruik van grondstoffen en het verder verbeteren van sociale en milieunormen. Daarom zijn al in juli 2020 duidelijke doelen gesteld die BMW in 2030 moet hebben gerealiseerd. Dit reikt van de reductie van CO2 emissie en elektrische mobiliteit tot recycling, milieu- en sociale normen en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Via onze activiteiten streven we ernaar dat BMW Group de succesvolste en duurzaamste premium fabrikant is voor individuele mobiliteit. Om dat doel te bereiken, creëren we steeds uitgebreidere duurzaamheidsoplossingen. Tegelijkertijd willen we onze verantwoordelijkheid nemen voor het naleven van sociale en ethische normen.Waarin onderscheidt BMW Group zich van zijn concurrenten op het gebied van duurzaamheid?
BMW Group neemt de totaalaanpak van duurzaamheid zeer serieus. Daarom zijn alle drie dimensies van duurzaamheid (milieu, sociale kwesties, verantwoorde bedrijfsvoering) een belangrijke beslissingsfactor in alle projecten. Daarom verankeren we duurzaamheidsmaatregelen in het hele bedrijf, vanaf het ontwerp en de ontwikkeling tot aan de productie en verkoop van onze producten. Daarbij motiveren we onze dealers om te verduurzamen met gerichte maatregelen op diverse gebieden.
Is BMW Group lid van EcoVadis? Hoe staat het daar in een internationale branchevergelijking?
BMW Group is lid van EcoVadis en behoort tot de beste 2% in de branche: de EcoVadis-score is 75/100 met een branchegemiddelde van 45/100 (vanaf 11/2022).