Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
THE iX5 HYDROGEN
BMW iX5 HYDROGEN.
BMW iX5 HYDROGEN: INNOVATIEF MET WATERSTOFAANDRIJVING.
De BMW iX5 Hydrogen combineert BMW dynamiek en wendbaarheid met een innovatieve, baanbrekende waterstofaandrijving. Beleef een relaxte elektrisch rijervaring met alle voordelen van elektriciteit uit waterstof. en alle voordelen van een conventionele auto op benzine. Door zijn grote, temperatuuronafhankelijke actieradius en het snelle tanken plaveit deze BMW iX5 Hydrogen de weg naar waterstofaandrijving, met lokaal emissievrije mobiliteit.
Oliver Zipse, CEO BMW AG"Waterstof is het ontbrekende puzzelstukje als het gaat om emissievrije mobiliteit. Eén techologie is niet genoeg om wereldwijd klimaatneutrale mobiliteit mogelijk te maken."
VEELGESTELDE VRAGEN OVER DE NIEUWE BMW iX5 HYDROGEN.
Wanneer is het mogelijk een waterstof auto van BMW te kopen?
De testvloot van de BMW iX5 Hydrogen is niet voor verkoop bedoeld. Afhankelijk van de marktontwikkelingen en bevindingen bekijken wij of er voldoende klanten potentieel is om in de tweede helft van dit decennium de verkoop op te starten. Deze kleine testserie is een belangrijke stap op weg naar marktintroductie.
Waar wordt de BMW iX5 Hydrogen geproduceerd?
BMW Group produceert het zeer efficiënte brandstofcelsysteem voor alle exemplaren van de BMW iX5 Hydrogen in het eigen competentiecentrum voor waterstof in München. Diverse componenten van de aandrijflijn komen overeen met die van verbrandingsmotoren, denk hierbij aan inlaatluchtkoelers, luchtfilters, regeleenheden en sensoren. Maar er zijn speciale waterstofcomponenten nodig voor het nieuwe brandstofcelsysteem. Daartoe behoren bijvoorbeeld de hogesnelheidscompressor met turbine en de hoogspanningskoelmiddelpomp, allemaal door BMW Group ontwikkeld.
BMW Group betrekt de individuele brandstofcellen van de Toyota Motor Corporation. De twee bedrijven werken al jaren samen en doen dat sinds 2013 op het gebied van brandstofcelaandrijfsystemen.
Hoe werkt waterstofaandrijving?
In de brandstofcel vindt een chemische reactie plaats tussen gasvormig waterstof uit twee waterstoftanks en zuurstof uit de lucht. Hierbij ontstaat elektriciteit en water. Er komt ook warmte bij vrij, die perfect gebruikt kan worden om de inzittenden te verwarmen bij lage buitentemperaturen. De krachtige, elektrische aandrijfunit op de achteras is afkomstig uit de BMW iX voorzien van BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie waarbij elektromotor, transmissie en vermogenselektronica zijn samengebracht in één compacte behuizing.
De elektromotor wordt gevoed met elektriciteit vanuit de brandstofcel én een speciaal voor de BMW iX5 ontwikkelde lithium-ion hoogvoltage-accu, die door de brandstofcel wordt bijgeladen. Hierdoor kan de aandrijflijn een maximaal vermogen van 295 kW (401 pk) genereren en liefst 720 Nm aan koppel. Net als bij een batterij-elektrische auto wint de elektromotor energie terug tijdens uitrollen en afremmen. Deze elektriciteit wordt ook opgeslagen in de hoogvoltage-accu.Is de BMW iX5 Hydrogen emissievrij?
Een waterstofauto wordt elektrisch aangedreven. Een brandstofcel genereert elektriciteit uit het waterstof. Het enige wat vrij komt bij deze reactie, is elektrische energie, warmte en water, in de vorm van waterdamp. Een waterstofauto is dus ook lokaal emissievrij.
Hoe veilig is rijden op waterstof?
Veiligheid staat bij ons voorop! Deze auto voldoet aan alle relevante veiligheidsnormen. Voordat we überhaupt met het testen op de openbare weg zijn gestart, hebben we omvangrijke crashtests uitgevoerd en aan alle verplichte vereisten zowel voor de componenten als op voertuigniveau voldaan. De BMW iX5 Hydrogen beantwoordt aan dezelfde hoge veiligheidsnormen als al onze andere modellen.[
Hoe ver kom je op een volle tank en hoe snel kun je tanken?
De waterstof die nodig is om de brandstofcel te voeden, zit gasvormig onder een druk van 700 bar in twee speciale tanks van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Samen bevatten deze zes kilogram waterstof, genoeg om de BMW iX5 Hydrogen een actieradius van 500 km te geven in de WLTP-cyclus. De tanks zijn zo ontworpen dat de waterstof niet kan ontsnappen, ook niet als de auto langere tijd geparkeerd staat. Het vullen van de waterstoftanks duurt slechts drie tot vier minuten. Op langere afstanden volstaan korte tussenstops om daarna de weg weer te vervolgen, een van de grote voordelen van waterstoftechnologie.
Verbruik en CO₂ emissie.
BMW iX5 Hydrogen:
Waterstofverbruik (WLTP) in kg/100 km: 1,19
CO₂ emissie (g/km, gemiddeld, WLTP): 0
Elektrische actieradius (WLTP) in km: 504