Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
Nu zijn 50ste jubileumjaar ten einde loopt, presenteert BMW M GmbH opnieuw een technisch meesterwerk dat de essentie belichaamt van vijftig jaar passie voor autosport. Het is de nieuwe BMW 3.0 CSL, vernoemd naar het legendarische model uit de vroege jaren zeventig.
REINCARNATIE VAN EEN LEGENDE.
De BMW 3.0 CSL combineert uniek design met pure, ultrasportieve rijbeleving – met de modernste, op prestaties gerichte techniek. Daarmee volgt BMW M GmbH het concept uit de beginjaren zeventig om racetechnologie toe te passen voor het puurste rijplezier op de openbare weg. De geheel nieuwe BMW 3.0 CSL verenigt het beste van vijf decennia expertise en ervaring van BMW M in de racerij. Alle aspecten van de BMW 3.0 CSL – het dynamische uiterlijk, het klassieke sportauto-interieur, de lichtgewichtconstructie, de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gekoppeld aan de handgeschakelde zesversnellingsbak en de achterwielaandrijving – zijn gebaseerd op de principes van BMW M. Daarmee en met de nieuwste technologie is de BMW 3.0 CSL het ultieme symbool voor topprestaties in de stijl van het merk dat daarmee al vijftig jaar succesvol is.
5 KRACHTIGE FEITEN:
- 01 Een legende keert terug
- 02 CSL: Coupé, Sport, Lichtgewicht
- 03 412 kW (560 pk) vermogen en 550 Nm koppel
- 04 Maximale toepassing van carbon
- 05 Slechts 50 stuks beschikbaar wereldwijd
ONMISKENBAAR DESIGN.
PURISTISCH SPORT-AUTO INTERIEUR - IMPRESSIES.
De kuipstoelen zijn bekleed met zwarte alcantara, net als onder meer het stuurwiel. De auto is voorzien van M veiligheidsgordels en antracietkleurige hemelbekleding. Stiksels in het interieur zijn uitgevoerd in contrasterend wit – de carrosseriekleur. De motor starten en uitschakelen gebeurt via een knop die – net als de M knoppen op het stuurwiel – in rood is uitgevoerd. In het interieur is een matzwart carbon paneel aangebracht met het unieke volgnummer van de auto, dus #01/50 tot #50/50 en sluit aan bij de laatste cijfers van het nummer van de wielophanging. Daarmee is elk exemplaar van de nieuwe BMW 3.0 CSL uniek en eenvoudig te identificeren.
THE 3.0 CSL (2023). Rondom de legende.
HOGE PRESTATIES.
De krachtigste 6-cilinder-in-lijn benzinemotor.
De nieuwe BMW 3.0 CSL wordt aangedreven door de krachtigste 6-cilinder-in-lijn benzinemotor die ooit is toegepast in een BMW M model voor de openbare weg. Het motorconcept heeft met M Power een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt – via de 204 kW (277 pk) van de BMW M1 in 1978 en diverse latere modellen als de vijfde generatie van de BMW M3 uit 2014 met 317 kW (431 pk) en M TwinPower Turbo technologie. De hoogtoerige motor in de nieuwe BMW 3.0 CSL levert 412 kW (560 pk) vermogen en 550 Nm koppel.
LICHTGEWICHTCONSTRUCTIE.
Maximale toepassing van carbon.
Voor de lichtgewichtconstructie van de BMW 3.0 CSL is bijzonder veel CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) toegepast. Behalve de portieren, de motorkap en achterklep zijn ook de voor- en achterbumper daarvan vervaardigd, net als de bevestiging van de zijpanelen, de dorpels, de achterdiffusor en de achtervleugel. Alle componenten in CFRP zijn specifiek voor de BMW 3.0 CSL geproduceerd, de meeste met de hand.
Andere componenten zijn eveneens in het belang van gewichtsbesparing vervaardigd van lichte materialen. Zoals de dakspoiler van met glasvezel versterkt kunststof, de achterste uitlaatdemper van titanium (gewichtsbesparing 4,3 kg) en de aluminium constructie die in de motorruimte de wielophanging links en rechts met elkaar verbindt.
KENMERKEND KLEURENSCHEMA.
Alpinweiß uni met striping in de BMW M kleuren.
Vanaf het begin van de jaren zeventig onderscheidde BMW Motorsport zich behalve met zijn prestaties ook met het kenmerkende kleurenschema van parallelle strepen in blauw, paars en rood op een witte ondergrond – zowel voor de auto’s als voor de volledige uitrusting. De BMW 3.0 CSL is daarom uitgevoerd in Alpinweiß uni met striping in de BMW M kleuren, die de lijnen van de auto accentueren.
Het aanbrengen van de lak en de striping gebeurt grotendeels met de hand door een team van specialisten. Het (race)nummer op de portieren en het dak is in de stijl van die van de vroegere raceauto’s en legt – net als de BMW logo’s op de C-stijl bij de zogenoemde Hofmeister-knik – de link tussen verleden en heden. Natuurlijk verwijst het nummer weer naar het jubileum van BMW M GmbH.