Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
MILIEU.
ALLESOMVATTENDE DUURZAAMHEID IN DE GEHELE WAARDEKETEN.
Met betrekking tot het milieu richt BMW Group zich op ecologische duurzaamheid, reductie van CO2 en het behoud van grondstoffen in de gehele waardeketen. Van de toeleveringsketen, het leveranciersmanagement en het gebruik van grondstoffen tot ontwikkeling, productie, de gebruiksfase van alle producten en verder: met deze totaalbenadering beweegt BMW Group zich in lijn met de klimaatdoelstelling van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5° C.
REDUCTIE CO2 EMISSIE.
De BMW Group streeft naar een aanzienlijke en meetbare vermindering van de ecologische voetafdruk in de hele waardeketen – voor, tijdens en na de gebruiksfase van de voertuigen.
- De BMW Group breidt activiteiten uit op het gebied van duurzaamheid en gebruikt vanaf 2024 voor de merken BMW en MINI wielen van gegoten aluminium die geproduceerd zijn met groene stroom. De omschakeling geldt voor de uiterst energie-intensieve elektrolyse bij de productie van aluminium en voor het gieten van wielen. Hiertoe zijn overeenkomsten gesloten met alle wielleveranciers van de BMW Group.
- Tot nu toe is ongeveer vijf procent van de CO₂-uitstoot in de toeleveringsketen toe te schrijven aan de wielen. Deze uitstoot wordt met meer dan de helft verminderd door over te stappen op duurzamere productie met groene stroom. De BMW Group koopt ongeveer 10 miljoen lichtmetalen wielen per jaar, waarvan 95 procent gegoten aluminium wielen is.
- MINI is al sinds 2023 een pionier op dit gebied. De gegoten lichtmetalen wielen van de nieuwe generatie MINI Countryman zullen al voor 70 procent uit secundair aluminium bestaan. De combinatie van groene stroom tijdens de productie en een percentage van 70 procent secundaire grondstoffen kan de CO₂-uitstoot in vergelijking met conventionele productieprocessen met wel 80 procent verminderen. Vanaf 2024 zullen de BMW modellen af fabriek ook worden uitgerust met aluminium velgen die worden geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen en voor 70% uit secundair aluminium bestaan.
- Er zijn plannen om vanaf 2025 voor het eerst bekledingspanelen van kunststof voor de modellen van de Neue Klasse te produceren, waarbij tot 30% gerecyclede visnetten en touwen als grondstof worden gebruikt. Zo wordt voorkomen dat deze reststoffen van de maritieme industrie als afval in zee terechtkomen.
- Innovatief geproduceerde bescherming tegen corrosie en matte lak maken geen gebruik van fossiele grondstoffen en verminderen de CO₂-uitstoot met 40 procent voor BMW modellen uit de fabrieken in Europa en Zuid-Afrika.
- De BMW Group is de eerste autofabrikant ter wereld die in de Europese fabrieken matte lakken gebruikt die gemaakt zijn op basis van biomassa in plaats van aardolie. In de fabrieken in Leipzig en Rosslyn (Zuid-Afrika) van de BMW Group wordt bovendien duurzaam geproduceerde lak ter bescherming tegen corrosie gebruikt (TÜV-gecertificeerd proces).
- Het innovatieve productieproces van BASF maakt het mogelijk om productiemiddelen op basis van aardolie, zoals ruwe benzine (nafta), al in de beginfase van de lakproductie te vervangen door hernieuwbare grondstoffen op basis van organisch afval. Hierdoor wordt niet alleen het verbruik van fossiele grondstoffen verminderd, maar kan ook de CO₂-uitstoot, die gepaard gaat met de winning, het transport en de verwerking van ruwe olie, worden vermeden.
CONTROLESYSTEEM.
Met zijn overkoepelende benadering realiseert BMW Group een substantiële verbetering over de gehele levenscyclus van een nieuwe generatie van een model. Vooral met de Neue Klasse versnelt BMW Group de reductie van de CO2 emissie enorm en richt het zich op de ontwikkeling naar een circulaire economie. Door de waardegerichte aanpak van een intern controlesysteem zorgen wij ervoor dat de vereisten consistent worden geïmplementeerd in de gehele onderneming. Op deze manier houden wij rekening met de doelstellingen voor het verminderen van de CO2 emissies over de gehele levenscyclus van de auto's en tegelijkertijd met marktspecifieke vereisten voor het wagenpark. De implementatie van de doelstellingen en de evaluatie van de voortgang in het ontwikkelingsproces sturen wij aan met een gecertificeerd milieumanagementsysteem.
DUURZAAMHEID IN DE GEHELE WAARDEKETEN.
VÓÓR DE GEBRUIKSFASE.
TOELEVERINGSKETEN EN LEVERANCIERSMANAGEMENT.
Nu
Duurzaamheid begint voor BMW Group in het netwerk van toeleveranciers. Daarom hebben wij onze toeleveringsketen geherstructureerd – transparant en volgens strenge normen:
- voortdurende ontwikkeling van leveranciers en consistent management van (onder)leveranciers
- duidelijke regels en maatregelen ter bescherming van mensenrechten, die er onder meer voor zorgen dat ook onze leveranciers kinderarbeid volledig uitsluiten
- betrouwbaar risicomanagement is vooral voor essentiële materialen onmisbaar; dat omvat ook zeer strenge eisen die we aan onze leveranciers stellen – inclusief bijzondere projecten in de toeleveringsketen van essentiële grondstoffen.
- voortdurende ontwikkeling van leveranciers en consistent management van (onder)leveranciers
2030
Tot 2030 ligt onze focus op het reduceren van de CO2 emissie met 40% per auto in de gehele waardeketen. In de toeleveringsketen moet de reductie van de CO2 emissie 20% zijn.
PRODUCTIE.
Nu
In onze e-motoren van de 5e generatie maken we geen gebruik van zeldzame aarden in de elektrische aandrijving. Voor de productie van de accu's voor onze elektrische voertuigen maken we gebruik van groene stroom – net als onze leveranciers voor de accucellen. Bovendien kunnen onze huidige accu's voor meer dan 90% worden gerecycled. Als maatstaf voor duurzaamheid hebben we nog meer productienormen vastgelegd:
- Wij werken samen met onze leveranciers stapsgewijs toe naar
een vrijwel CO2 emissievrije staalproductie. De overeenkomsten met Salzgitter AG en H2 Green Steel dekken de komende jaren meer dan 40% van de staalbehoefte van de Europese fabrieken van BMW Group. - Sinds 2020 betrekken we al onze extern opgewekte stroom uit hernieuwbare energiebronnen.
- Sinds 2021 zijn al onze locaties volledig CO2 neutraal door middel van compensatie.
- Onze lakken zijn op water gebaseerd. Verder gebruikt BMW Group in zijn fabrieken in Europa en Zuid-Afrika matte lakken die voor tot wel 100% uit organisch afval zijn vervaardigd (massabalans).
- Vanaf 2025 (Neue Klasse): voor de Neue Klasse ligt de focus op productie met gereduceerde CO2 emissie door gebruik van groene stroom en secundair materiaal. Accucellen worden geproduceerd met kobalt. lithium en nikkel, dat gedeeltelijk uit secundair materiaal bestaat. Bovendien verplichten fabrikanten zich ertoe om voor de productie alleen elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen te gebruiken. Zo kan BMW Group zijn CO2 voetafdruk bij de productie van accucellen met tot wel 60% verminderen ten opzichte van de huidige generatie accucellen.
- Het nieuwe kobalt en lithium dat voor de nieuwe generatie BMW accucellen wordt gebruikt, is afkomstig uit gecertificeerde mijnen. Dit geeft ons transparantie over de mijnbouwmethoden en stelt ons in staat om verantwoorde mijnbouw te waarborgen.
- Wij werken samen met onze leveranciers stapsgewijs toe naar
2030
Onze hoofdfocus ligt tot 2030 op het reduceren van de CO2 emissie met 40% per auto in de gehele waardeketen. De doelstelling voor de reductie van de CO2 emissies bij de eigen productie van BMW Group in 2030 is 80% ten opzichte van 2019. Hiervoor analyseren we maatregelen vanuit regionaal perspectief, optimaliseren we continu onze energie-efficiëntie en blijven we het gebruik van hernieuwbare energiebronnen op onze locaties uitbreiden.
TIJDENS DE GEBRUIKSFASE.
REDUCTIE VAN EMISSIES.
Nu
Om de duurzaamheid continu te verbeteren, verlaagt BMW Group de uitstoot van bestaande modellen voortdurend, waardoor de CO2 uitstoot sinds 1995 al meer dan gehalveerd is. Dit hebben we gerealiseerd met behulp van onze zeer efficiënte verbrandingsmotoren met lage emissiewaarden dankzij EfficientDynamics-maatregelen. Bovendien hebben we ook ons assortiment voor elektrische mobiliteit uitgebreid en bevorderen we zuinig rijden en de uitbreiding van laadinfrastructuren, bijvoorbeeld met enkele honderdduizenden laadpunten van onze partners (DCS GmbH, Ionity etc.).
2030
Tot 2030 wil BMW Group zijn CO2 voetafdruk per auto in de gebruiksfase met ongeveer 50% verminderen ten opzichte van 2019.
- Minstens de helft van de verkochte auto's moet volledig elektrisch aangedreven zijn.
LANGE LEVENSDUUR DOOR VRAAGGESTUURDE SERVICE.
Nu
Ook op het gebied van aftersales biedt BMW Group nieuwe duurzaamheidsoplossingen, bijvoorbeeld op het gebied van Condition-based Services (CBS). BMW Group was de eerste OEM die service op basis van de staat van de auto (Condition-based Service, CBS) aanbood met nauwkeurige monitoring van specifieke slijtagecomponenten. De auto signaleert wanneer onderhoud of vervanging nodig is, zodat afzonderlijke onderdelen optimaal kunnen worden gebruikt tot aan de slijtagelimiet. Dit komt zowel onze klanten ten goede qua kosten, als het milieu.
MEER ELEKTRISCH GEBRUIK VAN PHEV'S.
Nu
Met de tool Fleet Data kunnen wagenparkbeheerders sinds 2023 nieuwe duurzaamheidsfuncties gebruiken:
- evaluatie en transparantie van de CO2 balans van het wagenpark
- evaluatie van het aandeel elektrisch en dus emissievrij rijden van Plug-in Hybride modellen
- potentieelanalyse en aanbeveling voor elektrificatie van het wagenpark.
Wij adviseren u hierover graag: tendermanagement@bmwgroup.com
NA VAN DE GEBRUIKSFASE.
GESCHIKT VOOR RECYCLING AAN HET EINDE VAN DE LEVENSCYCLUS.
Nu
In 2023 bedraagt het gemiddelde aandeel secundaire grondstoffen (gerecycled materiaal en bijvoorbeeld productieafval) in een BMW al rond de 30%.
- Wij gebruiken een nieuw proces om meer dan 90% van het materiaal uit hoogvoltage-accu's terug te winnen en hebben dit proces al ingevoerd bij BMW Brilliance Automotive in China.
- Al in 2021 presenteerde BMW Group zijn visie op de circulaire economie in een echte auto, de BMW i Vision Circular. Dit visionaire model toont de ambitie van BMW Group. Het is gemaakt van 100% gerecycled materiaal en is ook 100% recyclebaar. BMW Group heeft als doel voor de middellange termijn om 50% secundaire grondstoffen te gebruiken in het modellengamma.
PRODUCTPORTFOLIO.
ELEKTRISCH RIJDEN.
Elektrische mobiliteit is een centrale pijler in de duurzaamheidsstrategie die BMW Group de komende jaren blijft uitbouwen.
- 2022: verdubbeling van de verkoop van geëlektrificeerde auto's ten opzichte van 2021.
- 2023: 25 geëlektrificeerde modellen op de markt, waarvan 13 volledig elektrisch.
- Tot 2025: aandeel geëlektrificeerde auto's in de totale verkoop meer dan 30%.
- Tot 2030: meer dan 50% van de wereldwijde leveringen is volledig elektrisch.
Krachtige en duurzame energieopslag en de ontwikkeling van innovatieve accucellen zijn essentiële elementen voor toekomstige generaties volledig elektrische modellen. BMW Group werkt aan een aanzienlijke verhoging van de energiedichtheid van de accucellen en tegelijkertijd aan een verlaging van de materiaal- en productiekosten. De recyclebaarheid van accu's is een belangrijk aspect in de ontwikkeling van toekomstige accucelgeneraties. Bovendien doet BMW Group al intensief onderzoek naar solid-state batterijtechnologie, wat veelbelovende benaderingen mogelijk maakt.
NEUE KLASSE 2025.
De Neue Klasse is het uitsluitend volledig elektrisch aangedreven modellengamma van BMW Group. Dat is gebaseerd op onze Neue Cluster-Architektur (NCAR), met drie toekomstgerichte basiselementen: 'elektrisch', 'digitaal' en 'circulair'.
Met de Neue Klasse gaat het duurzaamheidsconcept van BMW Group de derde fase in. Daarmee versnellen we de reductie van CO2 emissies en richten we ons op de circulaire economie. Die fase kenmerkt zich door drie belangrijke aspecten: een volledig nieuwe IT- en software-architectuur, een nieuw ontwikkelde generatie elektrische aandrijflijnen en accu's, en ten derde een nieuw niveau van duurzaamheid tijdens de gehele levenscyclus.
- Eerst elektrisch. Compromisloos design, geoptimaliseerd voor elektrische aandrijving – alleen volledig elektrische modellen. Actieradius en rendement op het niveau van moderne verbrandingsmotoren.
- Eerst secundaire grondstoffen. Aanzienlijk hoger aandeel secundaire grondstoffen. Het verbruik van nieuwe grondstoffen drastisch verminderen.
- Eerst digitaal. Volledig nieuwe gebruikerservaring. Zelfs met individueel configureerbare en te boeken functies.
- Productie zonder fossiele brandstoffen in de nieuwe BMW iFactory in Hongarije.
LAADINFRASTRUCTUUR EN OPLADEN.
De BMW Group biedt met BMW en MINI Charging uitgebreide laadoplossingen die een comfortabel gebruik van elektrische voertuigen in allerlei situaties mogelijk maken. Het aanbod bestaat uit oplaadproducten en -diensten voor onderweg, thuis en op het werk. BMW Charging ondersteunt milieuvriendelijke vormen van stroomopwekking en gebruikt bewijzen van oorsprong om te garanderen dat het netwerk met stroom uit hernieuwbare brandstofsystemen wordt gevoed. De BMW/MINI Charging Card biedt eenvoudig toegang tot de laadnetwerken van de Europese laadpunten.
HOOGSTE EISEN AAN ONSZELF EN ONZE LEVERANCIERS WERELDWIJD.
ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN EN MENSENRECHTEN.
Internationaal erkende richtlijnen voor criteria op sociaal en milieugebied zijn voor BMW Group de maatstaf binnen de totale waardeketen. Dan gaat het in het bijzonder om:
- De richtlijnen voor multinationale ondernemingen van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.
- De richtlijn van de Verenigde Naties (VN) over zakelijke en mensenrechten.
- De tien basisprincipes van UN Global Compact van de Verenigde Naties.
- Het ICC Business Charter for Sustainable Development (duurzame ontwikkeling).
- De Cleaner Production Declaration, de verklaring schonere productie van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP).
MILIEUNORMEN EN DUURZAME WINNING VAN GRONDSTOFFEN.
Wij schaffen onze componenten, materialen en bijbehorende diensten aan bij meer dan 32.000 fabrikanten en aanbieders overal ter wereld. We specificeren de bijbehorende sociale en ecologische due diligence-verplichtingen aan onze leveranciers als onderdeel van onze contractueel bindende duurzaamheidsnormen. Tegelijkertijd werken we aan oplossingen die het mogelijk maken om het gebruik van grondstoffen in onze auto's te verminderen of door andere te vervangen. We analyseren nieuwe grondstoffen voortdurend met betrekking tot overtredingen van sociale en milieunormen.
DUE DILIGENCE-VERPLICHTINGEN.
ONZE TOEPASSING VAN CORPORATE DUE DILIGENCE IN HET LEVERANCIERSNETWERK.
Due diligence verplichtingen in de toeleveringsketen
Al jaren besteedt BMW Group veel aandacht aan due diligence verplichtingen van het bedrijf binnen de toeleveringsketen. Al in 2008 hebben we uitgebreide preventieve maatregelingen genomen, zoals de contractuele verplichting voor toeleveranciers om milieu- en sociale standaarden na te leven. Deze verplichtingen werden voor het eerst toegepast bij het selecteren van de toeleveranciers voor de BMW i3. In 2014 werden deze standaarden uitgebreid met een uit meerdere stappen bestaand due diligence proces voor zowel de inkoop van productiemateriaal voor alle modellen als voor de niet-productiegerelateerde goederen en diensten. Voorbeelden zijn de contractuele verplichting voor uitgebreide milieu- en sociale standaarden, mensenrechten en managementsystemen voor veiligheid op de werkvloer en milieubescherming. Alle toeleveranciers met directe zakelijke relaties met BMW Group moeten aan deze vereisten voldoen, maar op hun beurt ook deze zelfde contractuele verplichtingen stellen aan hun toeleveranciers.
Wij vinden respect voor de internationaal erkende mensenrechten erg belangrijk en houden daarvoor onder andere de volgende principes en regelingen aan:
• De United Nations richtlijnen voor het bedrijfsleven en de mensenrechten• Principes van het UN Global Compact
• Principes van de International Labour Organisation
• OECD Due Diligence richtlijnen voor verantwoorde bedrijfsvoering
• Het Nationale Actieplan van de Duitse overheid en
• het daarvan afgeleide Duitse wet inzake due diligence verplichtingen van bedrijven in toeleveringsketens
Duurzamere winning van grondstoffen
Voor de huidige, vijfde generatie accu's kopen wij de essentiële grondstoffen als lithium en kobalt zelf rechtstreeks in bij grondstofleveranciers. Die grondstoffen stellen we dan ter beschikking aan de producenten van onze accucellen. Zo realiseren we traceerbaarheid (massabalans) naar de herkomst en inzichtelijkheid in de winning van de grondstoffen.
- De corporate due diligence is gebaseerd op de OESO Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected and High-Risk Areas.
- Duurzaamheidsnormen door leveringszekerheid, prijsstabiliteit en veilige arbeidsomstandigheden.
- Oprichting van het sectoroverkoepelende initiatief 'Cobalt-for-Development'.
Risicoanalyse en -beperking
De basisvereiste voor de gunning van elke opdracht is het voldoen aan de door ons gestelde duurzaamheidseisen. Daarom beoordeelt BMW Group continu de duurzaamheidsrisico's en -effecten in het leveranciersnetwerk, om te voldoen aan zijn due diligence-verplichtingen op het gebied van ecologische en mensenrechten.
Het due diligence-programma van BMW Group omvat:
- Voortdurende risicoanalyse door middel van een risicofilter specifiek voor BMW Group vervaardigd, aangevuld met gestandaardiseerde risicokaarten van de Responsible Business Alliance (RBA).
- Dynamische beoordelingsmethodiek voor hoogwaardige, landspecifieke risicoanalyse voor elke beoordeelde leverancierslocatie.
- Gebruik van diverse databronnen, zoals de kinderarbeidsindex van UNICEF.
- Een combinatie van deze risicobeoordeling met een voor de grondstoffengroep specifieke beoordeling.
- Van leveranciers met meer dan 100 medewerkers eisen wij extern geteste en gecertificeerde managementsystemen voor milieubescherming.