Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
DE BMW Z4 MODELLEN.
BMW Z4 ROADSTER
BMW Z4 M MODEL
DE BMW Z MODELLEN IN EEN OOGOPSLAG.
Sinds eind jaren 80 grijpt BMW terug op de traditie van de roadsters, zoals de legendarische BMW 507: open tweezitters met rijplezier als belangrijkste doel. De ‘Z’ kan daarbij worden gezien als afkorting voor ‘Zukunft’ (toekomst). Want alle BMW Z modellen vallen op dankzij hun bijzondere, innovatieve en vooruitstrevende details.
DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW Z MODELLEN IN EEN OOGOPSLAG.
Ontdek de ontwikkeling, historie en evolutie van de uitzonderlijke en vooruitstrevende BMW Z roadsters. Leer alles over het ontstaansproces van klassiekers als de BMW Z1 en BMW Z8, maar ook van modellen bestemd voor een breder publiek– de BMW Z3 en BMW Z4.
DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW Z MODELLEN IN EEN OOGOPSLAG.
Ontdek de ontwikkeling, historie en evolutie van de uitzonderlijke en vooruitstrevende BMW Z roadsters. Leer alles over het ontstaansproces van klassiekers als de BMW Z1 en BMW Z8, maar ook van modellen bestemd voor een breder publiek– de BMW Z3 en BMW Z4.
DE BMW Z1.
(E30/Z)
In navolging op de traditie van de legendarische roadsters BMW 328 en BMW 507 brengt BMW aan het eind van de jaren 80 een 2-zits model op de markt dat wederom een klassieker wordt: de BMW Z1. Ontworpen door de BMW Technik GmbH maakt het conceptmodel al snel zo veel indruk dat het in productie wordt genomen.
Onder leiding van toenmalig hoofddesigner Harm Lagaay ontstaat er met de BMW Z1 een roadster met een baanbrekend design. De extreem lage grille en de aflopende motorkap doen het al vermoeden: deze auto is extreem dynamisch in bochten en heel precies in de besturing.
Technisch is het model gebaseerd op de BMW 3 Serie (E30), maar van een productiemodel heeft het niets meer weg. Dat komt onder andere door het bijzondere design en doordat alle 8.000 exemplaren van de gelimiteerde roadster met de hand werden gemaakt. De BMW Z1 is bovendien het enige model waarvan de prototypes zowel ontwikkeld als gebouwd werden door de BMW Technik GmbH. De auto bevat daarnaast diverse technische bijzonderheden. Het meest opvallend zijn wel de portieren, die naar beneden in de dorpelverbreders zakken. Ze staan voor een minimalistisch rijgevoel, zoals alleen de BMW Z1 dat kan bieden.
De uitzonderlijke stabiliteit en torsiestijfheid waardoor dit deurconcept mogelijk is, zijn te danken aan een stalen monocoque dat als één stuk wordt gegalvaniseerd. Zo is het onderstel niet alleen extra goed beschermd tegen corrosie, maar wordt het ook 25 procent sterker. De carrosserie is gemaakt van GVK- en kunststof onderdelen.
Dankzij zijn directe verbinding met de weg biedt de BMW Z1 het gevoel van een kart, wat nog meer wordt versterkt door de 2,5-liter 6-cilinder motor met 125 kW (170 pk), bekend van de BMW 325i van destijds. De lichte roadster is vrijwel perfect gebalanceerd, mede doordat de motor achter de vooras is geplaatst. Zo krijgt BMW er nog een roadster-klassieker bij.
Bouwjaren: 1989–1991
Motor: 2,5 liter (125 kW, 170 pk), 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 3.921 mm/1.690 mm/1.277 mm
DE BMW Z3.
(E36/7)
Geïnspireerd door het overweldigende succes van de BMW Z1 introduceert de autofabrikant uit München met de BMW Z3 een roadster voor het grotere publiek. De combinatie van een lichtgewicht constructie, een open tweezitter en de bekende dynamische BMW handling bleek onverslaanbaar en bestaat tot op de dag van vandaag in de vorm van opvolger BMW Z4.
Een kleine, open tweezitter met de kwaliteit van een BMW: dat had BMW – afgezien van die paar duizend exemplaren van de BMW Z1 – al decennialang niet gehad. In 1995 betrad de BMW Z3 wereldwijd de bühne en de wegen. Klein, maar met een nauwkeurig stuurgevoel, goede wegligging en krachtige motorisering. Dit succesconcept werd binnen zeven jaar zo’n 297.000 keer verkocht.
Aan het begin is de BMW Z3 met een 1,8-liter- en een 1,9-liter 4-cilinder motor en vanaf 1996 ook met een 6-cilinder motor verkrijgbaar, die 2,8 liter cilinderinhoud omzet in 142 kW (193 pk). Het jaar daarna volgt de indrukwekkende BMW M Roadster met de uit de BMW M3 (E36) bekende 3,2 liter 6-cilinder motor, met een vermogen van 236 kW (321 pk).
Vanaf 1998 slaat BMW een nieuwe weg in en presenteert de BMW Z3 als ‘Shooting Brake’, oftewel als coupé. Door extravagante vorm heeft de auto een bijzondere uitstraling en hij is alleen verkrijgbaar met 6-cilinder motor.
Met de facelift van de roadster in 1999 komen er chromen ringen rond de koplampen en een vernieuwde, dynamischere achterzijde die bij het achterste gedeelte boven de wielkuipen licht omhooggetrokken is. Door L-vormige achterlichten lijkt hij breder en nieuwe motoren zorgen voor een nog groter vermogen, bijvoorbeeld een 2,2-liter motor met vier cilinders en 125 kW (170 pk). De 2,8-liter 6-cilinder wordt vervangen door een motor van 3,0 liter en 170 kW (231 pk). En sinds 2001 krijgt de BMW M Roadster de aandrijving van de toen nieuwe BMW M3 (E46). Die levert 239 kW (325 pk) en maakt van de lichte tweezitter een auto met ongeëvendaarde dynamiek en acceleratie.
Bouwjaren: 1995–2002
Motoren: 1,8–3,2 liter (85–239 kW, 116–325 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.025–4.050 mm/1.692–1.740 mm/1.266–1.306 mm
DE BMW Z4.
De directe opvolger van de BMW Z3 is de BMW Z4. De roadster is nu een stuk gegroeid – zowel qua formaat als qua comfort, zonder daarbij aan dynamiek en rijplezier in te boeten.
DE EERSTE GENERATIE BMW Z4.
(E85, E86)
De opvolger van de BMW Z3 wordt ontwikkeld onder leiding van hoofddesigner Chris Bangle en voert het concept verder door: een korte overhang, een relatief lange wielbasis, een lange motorkap, een korte achterzijde. Zo ontstaat er een sportieve auto, een expressief-dynamische roadster, waarbij rijplezier op de eerste plaats staat. Hij maakt direct contact met de weg en de omgeving, zonder daarbij in te boeten aan comfort of moderne functies. Zo zijn er hoogwaardige materialen verkrijgbaar voor het interieur en bevat de stoffen cabriokap een verwarmbare glazen achterruit, wat hem duurzaam maakt en geschikt voor dagelijks gebruik.
Aan het begin is de BMW Z4 alleen met 6-cilinder-in-lijn motoren verkrijgbaar. Ze leveren met 2,2 liter cilinderinhoud 125 kW (170 pk), met 2,5 liter 141 kW (192 pk) en met 3,0 liter 170 kW (231 pk). Samen met het onderstel met MacPherson schokdempers voorin en een multilink-achteras worden er rijprestaties mogelijk waarmee de dynamiek en wendbaarheid van de roadster naar de top van zijn segment schiet. Sinds 2005 is er een nieuw instapmodel verkrijgbaar, waarvan de 4-cilinder motor met twee liter cilinderinhoud 110 kW (150 pk) levert.
Bij de facelift in 2006 krijgt de auto vernieuwde bumpers die in combinatie met de nieuwe LED achterlichten een nog dynamischere uitstraling geven. Maar echt drastisch vernieuwd is de motorisering van de sportauto: de nieuwe 6-cilinder motoren onder de naam N52 zijn efficiënter en bieden meer vermogen. Zo levert de kleinste motor met 2,5 liter cilinderinhoud al 130 kW (177 pk). Ook is nu de M variant verkrijgbaar: de motor is afkomstig uit de BMW M3 (E46), die met 3,2 liter cilinderinhoud een vermogen genereert van 252 kW (343 pk). Deze krachtige motor drijft ook de nieuw geïntroduceerde coupé aan. In tegenstelling tot de BMW Z4 is dit een hatchback die ook verkrijgbaar is met 3,0-liter motor en 195 kW (265 pk) vermogen.
Bouwjaren: 2002–2008
Motoren: 2,0–3,2 liter (110–252 kW, 150–343 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.091–4.113 mm/1.781 mm/1.268–1.302 mm
DE TWEEDE GENERATIE BMW Z4.
(E89)
Gebogen lijnen, een lange motorkap en een brede achterzijde: ook de volgende generatie van de BMW Z4 maakt enthousiast. Zeker omdat BMW met dit model actief is in de autosport en een raceversie voor de consument aanbiedt.
Bij de BMW Z4 (E89) wordt een stoffen cabriokap met optionele hardtop achterwege gelaten – de roadster krijgt een uit meerdere delen bestaand aluminium dak. Als hij dicht is, is er daardoor bijna geen verschil te merken met een auto met een normaal dak. Deze oplossing komt in plaats van de coupé.
De eerste modellen van deze generatie worden aangedreven door 6-cilinder motoren, van de sDrive23i met 2,5 liter cilinderinhoud en 150 kW (204 pk) tot aan de meest krachtige sDrive35i met een 3,0-liter motor, die 225 kW (306 pk) levert. De sDrive35is, leverbaar sinds 2010, gebruikt ook deze motor. Die levert na een vernieuwing 250 kW (340 pk) en blijft gedurende de gehele productieperiode tot aan 2016 de krachtigste motorisering. Sinds de facelift in 2011 zijn twee turbogeladen 4-cilinder motoren leverbaar ter vervanging van de kleinere 6-cilinders exemplaren. Het jaar 2013 brengt een iets minder krachtig gemotoriseerde: een 2,0 liter 4-cilinder motor met 115 kW (156 pk).
De veiligheidsuitrusting overstijgt het niveau van die tijd ver. Zo beschikt de auto over een remassistent en een visuele weergave: het knipperende remlicht en de automatische inschakeling van de alarmlichten maakt andere verkeersdeelnemers duidelijk dat de Z4 op dat moment hard remt.
Zulke functies zijn tegenwoordig standaard, maar in 2009 zijn ze vooruitstrevend. De BMW Z4 heeft daarnaast een knop voor de rijdynamiek, waarmee het rijgedrag kan worden aangepast, waaronder het acceleratiegedrag, de stuurbekrachtiging of de schakelmomenten bij de versies met automatische transmissie.
Van de tweede generatie BMW Z4 werden circa 115.000 exemplaren geproduceerd.
Bouwjaren: 2009–2016
Motoren: 2,0–3,0 liter (115–250 kW, 156–340 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.239 mm/1.790 mm/1.291 mm
DE DERDE GENERATIE BMW Z4.
(G29)
De BMW Z4 (G29), de derde generatie van de roadster, voert de Z gedachte extreem ver door: een allesbehalve doorsnee en radicaal progressief design met M Sportpakket standaard en grensverleggende technolopgie.
In het donker vallen de LED koplampen direcht op. Aan de achterzijde is OLED technologie toegepast, met organic light-emitting diodes. De BMW Z4 heeft overduidelijk een sportieve uitstraling. Een dynamisch lijnenspel van de motorkap, via de langgerekte daklijn tot aan de korte en brede achterzijde is al bij de eerste aanblik een voorbode voor de progressieve handling. De Air Breathers achter de voorste wielkuipen zorgen voor een betere luchtstroom. Het stoffen dak is te open en te sluiten in slechts 10 seconden - bij snelheden tot 50 km/h.
Dankzij zijn lage stand op de weg, uitstekende gewichtsverdeling en sterke chassis voelt de BMW Z4 zich helemaal in zijn element op bochtige wegen. De hoge stabiliteit draagt bij aan de extreem preciese besturing en veel rijplezier. 4- en 6-cilinder-in-lijn TwinPower Turbo motoren leveren de bijpassende prestaties, van een 2,0-liter 145 kW (197 pk) motor tot een M motor in de BMW Z4 M40i Roadster met 250 kW (340 pk) en een cilinderinhoud van 3,0-liter.
Exclusieve materialen van BMW Individual zijn in het interieur te combineren met een keur aan kleurcombinaties voor het bereiken van een gedistingeerde aanblik. Een Head-Up Display is er als optie. De BMW Intelligent Personal Assistant is ook beschikbaar en daarmee zijn tal van functies in de BMW Z4 via geproken commando's te bedienen.
Productieperiode: 2018–heden
Motoren: 2,0–3,0 liter (145–250 kW, 197–340 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.324 mm/1.864 mm/1.303 – 1.304 mm
DE BMW Z8.
(E52)
Alle Z modellen lopen weliswaar in de voetsporen van legendarische roadsters als de BMW 507, maar de BMW Z8 is conceptueel en design-technisch de directe opvolger van de luxe auto uit de jaren vijftig. De exclusieve tweezitter beschikt over wielkuipen met een vergelijkbare kromming, een extra lange motorkap en een korte achterzijde. Even goed zijn ook de buitengewone rijprestaties van deze elegante, expressieve auto.
In 1997 wordt op de Tokyo Motor Show de designstudie BMW Z07 geïntroduceerd, waarin de BMW Z8 al te herkennen is. Onder designer Henrik Fisker ontstaat de BMW Z8, die in 2000 voor het eerst in de showrooms staat. Met de ronde wielkuipen en de brede, lage nierengrille brengt dit model de stijlelementen van de BMW 507 naar het nieuwe millennium.
De technisch uitermate vooruitstrevende BMW Z8 beschikt over een zelfdragende aluminium constructie (een zogenaamd spaceframe), waar de carrosserieonderdelen aan bevestigd zijn. Zo blijft het gewicht laag, wat sterk ten gunste is van de rijdynamiek. Het hart is de uit de BMW M5 (E39S) afkomstige 5,0-liter V8, die 294 kW (400 pk) levert en het topmodel voorziet van een acceleratie die zijn status eer aandoet. Op dit moment is het ook de krachtigste motor van BMW.
De BMW Z8 wordt standaard geleverd met een uitgebreide uitrusting. Daaronder vallen een handsfree functie, een navigatiesysteem, airconditioning, vollederen bekleding en een hardtop van GVK met verwarmbare achterruit. En op het dashboard zit een startknop – iets dat 20 jaar eerder nog volledig onbekend was. Van 2000 t/m 2003 worden van de luxe, mooie en krachtige roadster exact 5.703 exemplaren gemaakt – allemaal met de hand.
Bouwjaren: 2000–2003
Motor: 5,0 liter (294 kW, 400 pk), V8
Lengte/breedte/hoogte: 4.400 mm/1.830 mm/1.310 mm
Brandstofverbruik en CO2 emissie.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.