BMW i5 eDrive40 Sedan[1]: Gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 18,9–15,9; actieradius (WLTP) in km: 498–582
DE ACTUELE BMW 5 SERIE.
De BMW 5 Serie Sedan is het toonbeeld van dynamisch en sportief rijgedrag. Als zakensedan, als SUV of als Touring.
Elegant vanbuiten. Luxueus vanbinnen. Uitgerust met de nieuwste technologieën voor meer veiligheid en comfort. Bijzonder dynamisch en met sportieve rijeigenschappen. Met een nauwkeurig afgestemd onderstel en krachtige motoren.
- 442 (601) kw (pk)
- 0–100 in 3.8 sec
BMW i5 M60 xDrive Sedan.
Prijs vanaf: € 108.420,20
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW i5 M60 xDrive varieert tussen de 20,5–18,1 kWh/100 km, de elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 457–516 km en de CO₂ emissie is 0 g/km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
- Tot 250 (340) kw (pk)
- 0–100 vanaf 6.0 sec
BMW i5 Sedan.
Prijs vanaf: € 77.565
- Tot 460 (625) kw (pk)
- 0–100 vanaf 3.9 sec
BMW X5 M modellen.
Prijs vanaf: € 237.418,20
- Tot 259 (352) kw (pk)
- 0–100 vanaf 5.5 sec
BMW X5.
Prijs vanaf: € 130.874,60
- Tot 460 (625) kw (pk)
- 0–100 vanaf 3.5 sec
BMW M5 Sedan
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW M5 varieert tussen de 25,3 - 25,0 kWh/100km, het gemiddelde brandstofverbruik varieert tussen de 1,6 - 1,7 l/100 km, en de gemiddelde CO₂ emissie varieert tussen de 37 - 38 g/km. De elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 68 - 69 km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
- Tot 153 (208) kw (pk)
- 0–100 vanaf 7.5 sec
BMW 5 Serie Sedan.
Prijs vanaf: € 66.095,70
- Tot 220 (299) kw (pk)
- 0–100 vanaf 6.3 sec
BMW 5 Serie Sedan Plug-in Hybride.
Prijs vanaf: € 70.303,20
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW M5 varieert tussen de 25,3 - 25,0 kWh/100km, het gemiddelde brandstofverbruik varieert tussen de 1,6 - 1,7 l/100 km, en de gemiddelde CO₂ emissie varieert tussen de 37 - 38 g/km. De elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 68 - 69 km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
- 442 (601) kw (pk)
- 0–100 in 3.9 sec
BMW i5 M60 xDrive Touring.
Prijs vanaf: € 110.477,20
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW i5 M60 xDrive Touring varieert tussen de 20,8 - 18,3 kWh/100 km, de elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 445 - 506 km en de CO₂ emissie is 0 g/km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
- Tot 250 (340) kw (pk)
- 0–100 vanaf 6.1 sec
BMW i5 Touring.
Prijs vanaf: € 83.116,60
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW i5 eDrive40 Touring varieert tussen de 19,3 - 16,6 kWh/100 km, de elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 483 - 560 km en de CO₂ emissie is 0 g/km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
- Tot 145 (197) kw (pk)
- 0–100 vanaf 7.5 sec
BMW 5 Serie Touring.
Prijs vanaf: € 86.004,80
- Tot 220 (299) kw (pk)
- 0–100 vanaf 6.4 sec
BMW 5 Serie Touring Plug-in Hybride.
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW 530e Touring varieert tussen de 26,0 - 22,3 kWh/100km, het gemiddelde brandstofverbruik varieert tussen de 0,9 - 0,7 l/100 km, en de gemiddelde CO₂ emissie varieert tussen de 20 - 16 g/km. De elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 84 - 96 km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
OVERIGE ONDERWERPEN.
BMW ELEKTRISCH RIJDEN.
BMW FINANCIAL SERVICES.
DE HIGHLIGHTS VAN DE BMW 5 SERIE.
De BMW 5 Serie geeft alvast een voorproefje van het concept 'Neue Klasse'. Hij combineert technologische innovaties, krachtige motoren en comfortabele uitrustingen uit het hoge segment.
Iconische elementen zoals de dubbele nierengrille en de Hofmeister knik in de C-stijl zijn al vijf decennia aanwezig. Bovendien is de BMW 5 Serie het eerste model dat de bekende serieaanduiding droeg, waarbij het eerste cijfer de modelreeks aanduidt. De twee andere cijfers staan voor de motorvariant. Sinds de eerste BMW 5 Serie volgen alle nieuwe modellen dit modelnaamsysteem.
De BMW 5 Serie is vanaf het begin een pionier voor zijn klasse en staat aan de top van de zakensedans. Ontdek meer over een half decennium BMW 5 Serie.
DE EERSTE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW E12)
In 1972 introduceert BMW een sedan voor de hogere middenklasse, ontworpen door designlegende Paul Bracq. Het is de eerste BMW 5 Serie. Het model heeft al alle karakteristieke kenmerken waarmee het zich tot ver in de toekomst zal onderscheiden. Onder andere de opvallende dubbele koplampen en grille, het langgerekte silhouet en de BMW typerende achterwielaandrijving. Het onderstel combineert sportiviteit, veiligheid en comfort. In de cockpit ligt de focus duidelijk op functionaliteit. Het interieur maakt indruk met hoogwaardige materialen en comfortabele uitrustingen.
Een jaar later verschijnen nog krachtigere motorvarianten. Eerst de BMW 525 met 107 kW (145 pk) en dan de BMW 528 met een 121 kW (165 pk) sterke motor.
Vanaf 1977 krijgen alle modellen een iets hogere motorkap. Ook worden de achterlichten vergroot. De 6-cilinder modellen BMW 525 en 528 krijgen een dubbele carburateur en daardoor nog meer vermogen. Na in totaal bijna 700.000 geproduceerde exemplaren stopt de productie, om plaats te maken voor de opvolger.
Productieperiode: 1972–1981
Motoren: 1,8–3,5 liter (66–160 kW, 90–218 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.620 mm/1.690 mm/1.425 mm
DE TWEEDE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW E28)
De technologie ontwikkelt zich verder. Het design wordt strakker, met een aerodynamische verhoogde achterzijde. De kenmerkende voorzijde met dubbele koplampen en grille blijft. Naar wens zijn vanbinnen voor het eerst innovaties te vinden zoals ABS, airbags, elektronisch motormanagement, katalysatoren en een boordcomputer. Bijna alle motoren hebben brandstofinspuiting via het inlaatspruitstuk.
In 1983 wordt de eerste BMW 5 Serie van een dieselmotor voorzien. De BMW 524td levert 85 kW (115 pk) en geldt op dat moment als de snelste dieselsedan ter wereld.
In 1985 verschijnt naast de BMW M535i ook de eerste BMW M5. Daarmee begint een reeks van sportieve sedans. Het model laat zien dat niet alleen exotische sportauto's tot buitengewone rijprestaties in staat zijn. De BMW M5 wordt volledig met de hand gebouwd. Onder de kap ligt dezelfde 6-cilinder-in-lijn motor met 3,5 liter inhoud als in de BMW M635CSi, met een indrukwekkend vermogen van 210 kW (286 pk). Desondanks blijft de uitstraling discreet en elegant.
Al vanaf 1974 biedt BMW M GmbH in beperkte aantallen M modellen van de BMW E12 aan. Het hoogtepunt is de BMW M535i. Met zijn typerende voorspoiler en een 6-cilinder motor met 160 kW (218 pk) zet hij zowel visueel als op sportief gebied nieuwe maatstaven. Tot eind 1987 rollen meer dan 722.000 exemplaren van de BMW 5 Serie van de band.
Productieperiode: 1981– 1987
Motoren: 1,8–3,5 liter (66–210 kW, 90–286 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.620 mm/1.700 mm/1.415 mm
DE DERDE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW E34)
Deze BMW 5 Serie verschijnt in 1988. Hij is duidelijk groter en breder dan zijn voorganger. Toch is hij ook aerodynamischer. Daardoor accelereren alle BMW 5 Serie modellen tot boven de 200 km/h. Het sportief-dynamische karakter van de BMW is mede te danken aan de lange wielbasis. Ook de bijna optimale gewichtsverdeling van 50:50 over de voor- en achteras speelt een belangrijke rol. Van de 4-cilinder BMW 518i tot de krachtige BMW M5 met 232 kW (315 pk), die al direct het eerste jaar leverbaar is.
In 1991 baart de BMW 5 Serie Touring opzien. Voor het eerst levert BMW een stationwagen in de hogere middenklasse. Een bijzonder highlight is de achterruit: die kan afzonderlijk van de achterklep worden geopend. In hetzelfde jaar krijgen de portieren verstevigingen voor meer veiligheid.
In 1992 komt de BMW 525iX op de markt. Het is de eerste BMW 5 Serie met vierwielaandrijving. Tegelijkertijd zijn voor het eerst V8 motoren leverbaar voor de BMW 5 Serie. Deze krachtige motoren van de BMW 530i en BMW 540i hebben een bijzonder rustige loop. De BMW M5 behoudt zijn 6-cilinder-in-lijn motor; wel wordt de inhoud ervan vergroot tot 3,8 liter. Daarmee neemt ook het vermogen toe, tot 250 kW (340 pk). Bovendien is de BMW M5 ook leverbaar als Touring. De productie van de Sedan loopt tot 1995. De BMW 5 Serie Touring is nog tot 1996 leverbaar. In totaal worden 1,3 miljoen exemplaren van deze modelgeneratie afgeleverd.
Productieperiode: 1988–1996
Motoren: 1,8–4,0 liter (83–250 kW, 113–340 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.720 mm/1.751 mm/1.412–1.421 mm
DE VIERDE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW E39)
De nieuwe generatie BMW 5 Serie is groter dan zijn voorganger. Toch is hij dankzij de toepassing van licht aluminium voor het onderstel vrijwel even zwaar. Daardoor nemen de dynamiek, stabiliteit en rijprecisie nog verder toe. Bovendien is de vanaf 1995 leverbare BMW 5 Serie uitstekend beschermd tegen roest, doordat het grootste deel van de carrosserie is verzinkt. Ook de aerodynamica maakt indruk. Deze BMW 5 Serie heeft in zijn tijd de beste luchtweerstandscoëfficiënt van zijn klasse. Tien optionele airbags zorgen bovendien voor een bijzonder goede veiligheid aan boord.
Vanaf 1997 is ook een nieuwe BMW 5 Serie Touring leverbaar. In 1998 zet hij als 6-cilinder-in-lijn diesel met common-rail inspuiting wereldwijd nieuwe maatstaven op gebied van vermogen en efficiëntie. De moderne motoren inspireren met hun indrukwekkende vermogen en rustige loop. Van de 4-cilinder diesel tot de krachtige V8 met 294 kW (400 pk) in de BMW M5.
Met de facelift voor de BMW 5 Serie in 2000 verschijnt ook de iconische dagrijverlichting in de vorm van ringen in de koplampen. Ook de mistlampen zijn rond, in plaats van hoekig zoals voorheen. Met meer dan 1,48 miljoen afgeleverde exemplaren – waarvan 266.000 keer de Touring – vestigt de BMW 5 Serie bij zijn productiestop in 2004 een verkooprecord.
Productieperiode: 1995–2004
Motoren: 2,0–5,0 liter (85–294 kW, 115–400 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.775–4.805 mm/1.800 mm/1.435–1.445 mm
DE VIJFDE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW E60, E61)
Chris Bangle voorziet de vanaf 2003 geleverde BMW 5 Serie Sedan van zijn karakteristieke vormen. De combinatie van holle en bolle oppervlakken zorgt voor een uniek schouwspel. Het bedieningsconcept is afkomstig uit de BMW topsedans. De BMW 5 Serie wordt bediend via BMW iDrive. Het Head-Up Display projecteert de belangrijkste informatie op de voorruit, direct in het blikveld van de bestuurder. De nieuwe BMW 5 Serie Sedan is groter en ruimer dan zijn voorganger. Dankzij de lichtgewicht aluminium constructie is hij echter tot 75 kg lichter. Naar wens zijn adaptieve bochtverlichting en remlichten leverbaar. Voor het eerst zijn voor de BMW 5 Serie ook stabiliteitscontrole Dynamic Drive en Active Cruise Control leverbaar. De 6-cilinder-in-lijn motoren overtuigen zowel als diesel met common-rail inspuiting als in benzineversie met Bi-VANOS.
Vanaf 2004 is het voertuig ook als Touring verkrijgbaar. Een jaar later komt de BMW M5 als Sedan en als Touring in de handel. Door zijn krachtige 5-liter V10-motor met 373 kW (507 pk) is dit een van de snelste stationwagens ter wereld.
In 2007 wordt het design op subtiele wijze aangescherpt. Onder meer de verlichting, de bumpers en het iDrive systeem krijgen een update.
Productieperiode: 2003 – 2010
Motoren: 2,0–5,0 liter (120–373 kW, 163–507 PS), 4-, 6-, 8- & 10-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.841–4.855 mm/1.846 mm/1.468–1.512 mm
BMW 5 SERIE GRAN TURISMO.
(BMW F07)
Parallel aan de reguliere BMW 5 Serie introduceert BMW een volledig nieuw segment. De BMW 5 Serie Gran Turismo heeft de elegantie van een sedan, is zo veelzijdig als een Sports Activity Vehicle en zo sportief als een traditionele Gran Turismo. Hij combineert elegantie, een ruim en comfortabel interieur en de kenmerkende BMW rijdynamiek.
De coupéachtige daklijn, het langgerekte zijaanzicht en de markante BMW nierengrille komen op harmonieuze wijze samen. L-vormige achterlichten en horizontale lijnen geven de achterzijde een brede uitstraling.
De standaard 8-traps automatische transmissie maakt de BMW 5 Serie Gran Turismo bijzonder dynamisch en efficiënt. Technische innovaties zoals een vooras met dubbele wielophanging, een Integral V achteras en optionele Integral Active Steering verbeteren de wegligging en het bochtgedrag. Het ruime interieur is veelzijdig inzetbaar; de hogere zitpositie en grote ruiten zorgen voor meer overzicht. Hoogwaardige materialen creëren een luxueuze ambiance. Met BMW iDrive bedient de bestuurder eenvoudig en intuïtief de assistentiesystemen zoals Lane Change Warning, BMW Night Vision en de grootlichtassistent. Met een geïntegreerde internetverbinding is de BMW bovendien direct verbonden met BMW Online en BMW Teleservices.
Productieperiode: 2009–2017
Motoren: 2,0–4,4 Liter (135–330 kW, 184–450 PS), 4-, 6-, & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.998 mm/1.901 mm/1.559 mm
DE ZESDE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW F10, F11)
In 2010 treedt een nieuwe generatie BMW 5 Serie in de schijnwerpers. Er worden in totaal meer dan twee miljoen exemplaren van verkocht. Dat is mede te danken aan het sportieve en elegante design, de typerende rijeigenschappen en een veelvoud aan technologische innovaties. De intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkracht afhankelijk van de situatie over de wielen. De krachtigste benzinemotor is een V8 met BMW TwinPower Turbo en 300 kW (407 pk). De krachtigste diesel is een 6-cilinder-in-lijn motor van 220 kW (300 pk). Het voertuig is verkrijgbaar als Sedan en als Touring.
Vanaf september 2010 geeft het M Sportpakket het interieur en exterieur een nog sportievere uitstraling. Het M Sportonderstel, het M Aerodynamicapakket en de lichtmetalen M wielen maken van deze sporter een topatleet. In het interieur zorgen sportstoelen met M design, een met leder bekleed M Sportstuurwiel, een M transmissiehendel en M interieurlijsten voor exclusieve accenten.
Bij de facelift in 2013 krijgt het design een update. Ook worden extra motorvarianten aan het aanbod toegevoegd. Xenon koplampen en een Bluetooth verbinding zijn voortaan standaard. Vanaf 2016 is er in de vorm van de BMW 530e iPerformance ook een hybridevariant. Met zijn Plug-in Hybride aandrijving rijdt dit model lokaal emissievrij. Tegelijkertijd blijven rijdynamiek, comfort en efficiëntie op een hoog niveau.
Productieperiode: 2010-2017
Motoren: 2,0–4,4 liter (105–423 kW, 143–575 pk), 4-, 6-, & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.899–5.039 mm/1.860 mm/1.464–1.471 mm
DE ZEVENDE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW G30, G31)
In 2017 bereikt de BMW 5 Serie als sportieve zakensedan een nieuw hoogtepunt. Alleen al visueel, met BMW typerende proporties, een lange wielbasis, een langgerekte motorkap en een vloeiende daklijn. Heldere oppervlakken en nauwkeurige contouren benadrukken de BMW nierengrille. Deze is rechtstreeks met de koplampen verbonden en benadrukt op indrukwekkende wijze de breedte van het voertuig. Nog in datzelfde jaar wordt ook de Touring gelanceerd met zijn praktische royale bagageruimte.
Er is keuze uit een breed motorenaanbod. Natuurlijk zitten daar ook efficiënte hybride aandrijflijnen bij. Het optionele adaptieve onderstel en de Integral Active Steering zorgen voor extra rijdynamiek. Vooruitstrevende assistentiesystemen zorgen voor extra veiligheid. De optionele Driving Assistant Professional ondersteunt bijvoorbeeld automatisch bij het binnen de rijstrook blijven, voor meer ontspanning tijdens het rijden.
Bij de facelift in 2020 wordt de nierengrille opnieuw vormgegeven. De koplampen met optionele laserverlichting worden platter. Nieuwe carrosseriekleuren worden aan het aanbod toegevoegd. Vanbinnen zijn naar wens comfortstoelen geïnstalleerd. De assistentiesystemen worden verder uitgebreid met een noodremfunctie voor in stedelijk verkeer.
Productieperiode: 2017 – heden
Motoren: 1,6–4,4 Liter (135–390 kW, 184–530 PS), 4-, 6-, & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.936–4.972 mm/1.868 mm/1.483–1.498 mm
DE ACHTSTE GENERATIE BMW 5 SERIE.
(BMW G60, G61)
Het sportieve design van de BMW 5 Serie krijgt bij de achtste generatie een nieuwe interpretatie. Karakteristieke designelementen zoals de kenmerkende BMW proporties, een lange wielbasis, een langgerekte motorkap en een vloeiende daklijn zijn op bijzonder elegante wijze met elkaar gecombineerd. Exclusieve highlights zoals de verlichte BMW nierengrille “Iconic Glow”, het grote glazen panoramadak en de Interaction Bar van kristallijn glas geven de nieuwe BMW 5 Serie een unieke persoonlijkheid. In 2024 komt het model ook als Touring met een comfortabel aantal zitplaatsen op de markt.
Het motorenaanbod is opvallend breed: de nieuwste generatie BMW 5 Serie is leverbaar met traditionele benzine- en dieselmotoren, maar ook als volledig elektrische BMW i5, met Plug-in Hybride aandrijving of als krachtig M model.
Bij iedere motorvariant spelen veiligheid en comfort een grote rol. Omvangrijke assistentie- en connectiviteitstechnologieën maken lange reizen aangenamer, terwijl de BMW Live Cockpit Professional een uitgebreid overzicht geeft van de relevante rij-informatie.
Productieperiode: Vanaf 2023
Motoren: 2,0–3,0 liter, elektromotor (145–442 kW, 197–601 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.060 mm/1.900 mm/1.505–1.515 mm
VEELGESTELDE VRAGEN.
Brandstof- en stroomverbruik en CO₂ emissie.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.
[1] De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, wegomstandigheden, buitentemperatuur, airconditioning en voorverwarming/-koeling.
[2] Model niet meer nieuw verkrijgbaar.
[3]Bij Plug-in-Hybride: gewogen, gemiddeld (EC AC Charge Weighted)