Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
DE BMW M MODELLEN IN EEN OOGOPSLAG.
Deze combinatie van technische perfectie en zeer innemende sportieve prestaties verhoogt de hartslag. BMW M modellen zijn echte sportauto’s. Of het nu gaat om een sedan, een coupé of een SUV, dankzij racetechnologie zoals een M Sportonderstel, specifieke motoren en typische M afstellingen bieden deze sportieve modellen de ultieme combinatie van luxe en prestaties.
BMW M5 Touring
BMW i7 M70 xDrive
BMW M760e xDrive
BMW i5 M60 xDrive
BMW i5 M60 xDrive Touring
BMW X7 M60i xDrive
BMW X6 M Modellen
BMW X5 M Modellen
BMW X3 M50 xDrive
BMW X2 M35i xDrive
BMW X1 M35i xDrive
BMW M8 Gran Coupé
BMW M8 Cabrio
BMW M8 Coupé
BMW M760e xDrive
BMW M440i xDrive Gran Coupé
BMW M4 Cabrio.
BMW M4 Coupé Modellen
BMW M3 Touring Modellen
BMW M3 Sedan modellen
BMW M235 xDrive Gran Coupé
BMW M135 xDrive
BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé
BMW iX M60
BMW Z4 M40i
DE HISTORIE VAN DE BMW M MODELLEN.
Passie voor autosport, exclusiviteit en perfectie – ga met ons mee op reis langs bijna 50 jaar BMW M modellen! We laten u kennismaken met modellen van de legendarische BMW M1 en M3 tot de huidige BMW M8. Ontdek uitzonderlijke prestaties en de mogelijkheid om modellen te personaliseren met BMW Individual en BMW M Performance Parts.
DE HISTORIE VAN DE BMW M MODELLEN.
Passie voor autosport, exclusiviteit en perfectie – ga met ons mee op reis langs bijna 50 jaar BMW M modellen! We laten u kennismaken met modellen van de legendarische BMW M1 en M3 tot de huidige BMW M8. Ontdek uitzonderlijke prestaties en de mogelijkheid om modellen te personaliseren met BMW Individual en BMW M Performance Parts.
DE BMW M1 (E26).
Het eerste door het toenmalige BMW Motorsport GmbH ontwikkelde model werd in de jaren ’70 met zijn tijdloze wigvorm met applaus ontvangen. De door designlegende Giorgio Giugiaro getekende vorm is gebaseerd op de BMW Turbo, een designstudie uit 1972, van BMW ontwerper Paul Bracq. De smalle nieren, de klapkoplampen en de heldere lijnen combineren esthetiek en dynamiek. De prestaties zijn net zo legendarisch: tot 1983 is het de snelste productieauto van Duitsland. De sportauto met middenmotor bereikt een topsnelheid van ruim 260 km/h en is het begin van de traditie van M modellen voor de straat.
Van 1979 tot 1981 worden slechts 460 exemplaren gebouwd – alle met de hand. Wie het geluk heeft om met een BMW M1 te rijden, heeft het over de uitzonderlijke rijstijl, flexibele bochtendynamiek en hoogtoerige 3,5 litermotor.
Productieperiode: 1978 – 1981
Motor: 3,5 liter (204 kW, 277 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.359 mm/1.824 mm/1.138 mm
BMW 1 SERIE M COUPÉ (E82).
De BMW 1 Serie overtuigt al sinds 2004 als compacte auto met sportiviteit en uitstekende handling en op dat vlak legde de BMW 1 Serie M Coupé bij zijn komst in 2011 de lat nog hoger. Voorzien van twee turbocompressoren levert de 6-cilinder-in-lijn motor een maximaal vermogen van 250 kW (340 pk). In combinatie met de korte wielbasis en de grotere spoorbreedte ten opzichte van de gewone BMW 1 Serie, biedt de BMW 1 Serie M Coupé een buitengewoon dynamische rijbeleving. Tot 2012 zijn meer dan 6.300 exemplaren gebouwd. Drie jaar later verschijnt de BMW M2, die het concept van een compacte auto met de beste eigenschappen van een sportauto blijft combineren.
Productieperiode: 2011 – 2012
Motor: 3,0 liter (250 kW, 340 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.380 mm/1.803 mm/1.420 mm
DE BMW M2 (F87, G87).
Als opvolger van de BMW 1 Serie M Coupé zet de BMW M2 sinds 2015 de lijn van een dynamische en prestatiegerichte compacte coupé voort, waarvoor de BMW 2002 Turbo en de BMW M3 (E30) de basis hebben gelegd.
Zijn karakteristieke en zelfbewuste uiterlijk met brede spatborden en grote luchtinlaten in de voorbumper onderstrepen dit. De 6-cilinder-in-lijn benzinemotor kenmerkt zich door een indrukwekkend koppel en kracht, die via een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling op het wegdek worden overgebracht. De BMW M2 Competition, met nog eens 30 kW (40 pk) extra vermogen, nam de scepter in 2018 over en is eigenlijk alleen in prestaties nog overtroffen door de BMW M2 CS (Club Sport). Van dit specifieke model zijn er 2.200 exemplaren gebouwd met een motor van 331 kW (450 pk). Bij alle varianten zorgt het M Sportonderstel voor uitstekende en uiterst precieze handling en besturing voor maximaal rijplezier.
De tweede generatie van de BMW M2 verschijnt in 2022, het jaar van het 50-jarig jubileum van M BMW M GmbH - en brengt met zijn onmiskenbare M karakter een hommage aan de autosport. Met zijn expressieve uiterlijk in klassiek design, compacte proporties en een assertieve stand op de weg belooft hij puur rijplezier met maximale controle. Perfect afgestelde componenten van het onderstel door BMW M en de krachtige BMW M TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor van 338 kW (460 pk) maken acceleratie mogelijk van 0-100 km/h in 4,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/h.
De productieperiode van de BMW M2: 2015 - heden, M2 Competition: 2018 - 2020
Motor: 3,0-liter, 338 kW (460 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.580 mm / 1,.87 mm / 1.403 mm
DE BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80).
Oorspronkelijk is de BMW M3 als de straatversie van een Group A raceauto uitgebracht. De vraag was echter zo overweldigend dat er veel meer zijn verkocht dan de 5.000 exemplaren die nodig waren voor Group A goedkeuring. De extreme dynamiek is direct zichtbaar aan het exterieur: van de brede wielkuipen en iconische achterspoiler tot de specifiek ontworpen C-stijl. Ook onderhuids zijn veel componenten te vinden die zich in de autosport hebben bewezen: inwendig geventileerde remschrijven, sporttransmissie met de eerste versnelling linksonder en de 2,3 liter 4-cilinder benzinemotor met 143 kW (200 pk).
Terwijl de raceversie van overwinning naar overwinning reed, overtrof de BMW M3 alle verkoopverwachtingen: meer dan 18.000 exemplaren, inclusief de cabrioversie, vonden een eigenaar. Ook de herziene, 154 kW (220 pk) sterke Evolution versie en de BMW M3 Sport Evolution met 2,5 liter motorinhoud en 166 kW (238 pk) waren succesvol.
In 1992 wordt de tweede generatie BMW M3 (E36) geïntroduceerd om het succesverhaal voort te zetten. Deze BMW M3 is duidelijk volwassener. Ten opzichte van het reguliere model zijn er slechts een paar visuele wijzigingen, zoals de aerodynamisch geoptimaliseerde M buitenspiegels. Onderhuids zijn er echter radicale veranderingen: de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor met 210 kW (286 pk) en variabele bovenliggende nokkenassen (VANOS systeem) zorgt voor een adembenemende acceleratie. In 1995 wordt het model geüpdatet, waarna hij niet alleen 200 cm3 meer motorinhoud heeft, maar ook een hoger vermogen van 236 kW (321 pk).
Bij de eeuwwisseling verschijnt de derde generatie van de BMW M3 (E46), een jaar later gevolgd door de BMW M3 Cabrio. Ze zetten het fundamentele concept van de BMW M3 voort en combineren een zo laag mogelijk gewicht met zo veel mogelijk rijdynamiek. De M genen zijn duidelijk merkbaar in de 252 kW (343 pk) sterke motor. Het exterieur van de Coupé en Cabrio verschilt van het standaardmodel van de 3 Serie door een grotere spoorbreedte, de kieuwen in de voorschermen en de ‘powerdome’ op de motorkap.
De BMW M3 modellen die tussen 2007 en 2013 worden geproduceerd, zijn voorzien van een aantal nieuwe uitrustingen. Net als bij de gewone 3 Serie zijn er drie carrosserievarianten: Sedan (E90), Coupé (E92) en Cabrio (E93). Voor het eerst heeft de BMW M3 een V8 motor. De 4,0 liter levert een vermogen van 309 kW (420 pk) en gaat tot 8.300 t/min – de meest hoogtoerige BMW productiemotor ooit! Met het optionele M Driver’s Pack bereikt de auto een topsnelheid van 280 km/h.
Vanaf 2014 vertrouwt de vijfde generatie van de BMW M3 (F80) weer op een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor, die voor het eerst voor een BMW M3 is voorzien van turbocompressoren. De motor levert zijn maximale koppel al bij 1.850 t/min, wat onder alle omstandigheden zorgt voor een snelle acceleratie. De 317 kW (432 pk) sterke BMW M3 Sedan is de enige carrosserievorm – de gerelateerde Coupé en Cabrio heten nu BMW M4. De bredere wielkuipen, de M buitenspiegels en het donkere M Carbondak laten ook aan de buitenwereld zien dat deze BMW beschikt over uitzonderlijke handling en rijdynamiek. In 2016 wordt de BMW M3 Competition geïntroduceerd, met een 331 kW (450 pk) sterke motor en standaard een Adaptief M Onderstel.
In 2018 werd slechts drie maanden lang de BMW M3 CS geproduceerd, met een nog eens 7 kW (10 pk) sterkere motor, die daarmee 338 kW (460 pk) levert.
Sinds 2021 is de BMW M3 (G80) leverbaar, met een radicaal ander uiterlijk dan de standaard sedan dankzij de grote, verticale nierengrille. Hij blijft net zoals zijn voorgangers sportiviteit, dynamiek en praktisch gebruiksgemak combineren. De sportsedan is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 353 kW (480 pk) sterke motor. Ook is er de BMW M3 Competition met 375 kW (510 pk). De 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic maakt zeer snelle schakelacties mogelijk voor maximale rijdynamiek, gecombineerd met het nauwkeurig afgestelde M onderstel.
In 2022 komt de BMW M3 Competition M xDrive Touring (G81) op de markt. Hij schrijft geschiedenis als de eerste M3 met een Touring carrosserie en M xDrive en combineert de overweldigende power van een BMW M3 met de flexibiliteit van een Touring.
De BMW M3 Competition M xDrive Touring (G81) biedt met zijn krachtige High-Performance M TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor met 375 kW (510 pk) en 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic een maximaal sportief rijgedrag met topprestaties. Visueel maakt hij indruk met een expressief design met een brede stand op de weg en een onderstel met grote spoorbreedte. De extra grote nierengrille accentueert zijn opvallende karakter.
Ook bij het nieuwste lid van de BMW M3 familie zijn alle pijlen gericht op sportiviteit en individualiteit: in 2023 verschijnt de nieuwe uitvoering van de BMW M3 CS (G80) met een uitmuntende rijdynamiek, M xDrive vierwielaandrijving en 8-traps M Steptronic Sport transmissie met Drivelogic. Met koolstofvezel versterkte kunststoffen (CFK) en een lichtgewicht constructie maken hem 20 kg lichter dan de BMW M3 Competition met M xDrive. In combinatie met een vermogen van 405 kW (550 pk) heeft de BMW M3 CS (G80) de ultieme kwaliteiten voor het circuit. Het BMW Laserlight met gele accenten en CS-specifieke designelementen in exterieur en interieur benadrukken ook visueel de sportiviteit van dit exclusieve model.
Productieperiode BMW M3: 1986 – heden
Motoren: 2,3 – 4,0 liter (143 – 405 kW, 200 – 550 pk), 4-, 6- en 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.346 – 4.795 mm / 1.680 – 1.918 mm / 1.370 – 1.444 mm
DE BMW M4 (F82, F83, G82, G83).
De BMW 4 Serie vervangt de 3 Serie Coupé en markeert een duidelijk keerpunt in design. Het vanaf het begin als coupé ontworpen model onderscheidt zich nadrukkelijk van de BMW 3 Serie, met zijn lagere daklijn, langere motorkap en kortere overhangen. Alles zorgt voor een expressievere, krachtigere uitstraling. Dat geldt ook voor de BMW M4 Coupé en M4 Coupé Competition (2016 – 2020) met 331 kW (450 pk) en de 2017 en 2018 M4 Coupé CS met 338 kW (460 pk). De M4 was ook leverbaar als GTS Coupé (2017 – 2018) met 368 kW (500 pk). De M4 Cabrio en de M4 Competition Cabrio zorgen voor wat frisse lucht. Alle modellen zijn voorzien van een 3,0 liter 6-cilinder benzinemotor met Twin Scroll turbocompressor.
De aanzienlijk langere en bredere tweede generatie heeft duidelijke visuele accenten, zoals de verticale en voorwaarts gerichte dubbele nierengrille. Bij de handgeschakelde BMW M4 levert de 3,0 liter 6-cilinder-in-lijn M TwinPower Turbo motor 353 kW (480 pk). De BMW M4 Competition heeft een 8-traps BMW M Steptronic met Drivelogic en levert 375 kW (510 pk). Met het optionele M Driver’s Pack bereikt hij een topsnelheid van 290 km/h. Dynamiek en wendbaarheid gaan samen met een uitgekiend en compromisloos design.
Productieperiode BMW M4: 2014 – heden
Motoren: 3,0 liter (317 – 375 kW, 431 – 510 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.671 – 4.794 mm / 1.870 – 1.887 mm / 1.383 – 1.395 mm
DE BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).
In visueel opzicht was de eerste BMW M5 (E28S) uit 1985 lastig te onderscheiden van de standaarduitvoering. De met de hand gebouwde BMW was echter voorzien van een geüpdatete BMW M1 motor en kon daarmee snelheden van meer dan 250 km/h bereiken. Met meer dan 2.200 geproduceerde exemplaren werd de basis gelegd voor het topmodel van een van de meest succesvolle sportsedans.
In 1988 werd het aanbod van de nieuwe BMW 5 Serie uitgebreid met een nieuwe M5 (E34S). Aanvankelijk levert deze 232 kW (315 pk), maar in 1992 wordt de motor voor de M5 specifiek ontwikkeld. Het vermogen stijgt naar 250 kW (340 pk) en de cilinderinhoud naar 3,8 liter. Als limited edition van minder dan 900 exemplaren is de BMW ook leverbaar als M5 Touring. Dankzij zijn vlekkeloze rijbeleving en zeer precieze besturing kan deze generatie M5 iedere situatie zelfverzekerd en bekwaam aan.
Van 1998 tot 2003 verovert de BMW M5 (E39S) de snelweg met een 8-cilindermotor met een inhoud van 5,0 liter en een vermogen van 294 kW (400 pk). In zijn tijd is hij het perfecte voorbeeld van een sportsedan – ideaal voor dagelijks gebruik, maar dankzij zijn prestaties en dynamiek doet hij ook niet onder voor bijna iedere sportauto.
Het opvolgende model (E60) verschijnt in 2005 in de showrooms, in 2007 gevolgd door de Touring versie (E61), waarmee het ook de laatste M5 is met deze carrosserievorm. Met een 373 kW (507 pk) sterke 10-cilindermotor bereikt deze BMW met het optionele M Driver’s Pack een topsnelheid van 305 km/h.
In 2011 voorziet BMW M GmbH de M5 (F10) voor het eerst van een Twin Turbo motor. Die levert 412 kW (560 pk) en is in zijn tijd het krachtigste BMW model. Twee jaar later is de eerste M5 Competition leverbaar, die met 423 kW (575 pk) nog iets krachtiger is. In 2014 volgt de speciale editie ‘30 Jahre M5’ met een 441 kW (600 pk) sterke 8-cilinder. Met een maximaal koppel dat beschikbaar is tussen 1.500 en 5.750 t/min levert hij onder alle omstandigheden een optimale acceleratie.
De huidige BMW M5 (F90) blijft sinds 2017 trouw aan de modellijn en combineert de typerende M sportiviteit met het comfort en de elegantie van de BMW 5 Serie Sedan. De motor van de vorige M5, de nieuwe M xDrive vierwielaandrijving en een 8-traps M Steptronic transmissie zorgen voor een krachtige acceleratie en de voor M GmbH typerende uitzonderlijke rijdynamiek. Dit wordt slechts overtroffen door de BMW M5 Competition in 2018, die 18 kW (25 pk) sterker is. Daarmee brengt hij 460 kW (625 pk) over op de weg. De slechts één jaar geproduceerde BMW M5 CS (Competition Sport) accelereert met 467 kW (635 pk) van 0 naar 100 km/h in slechts 3,0 seconden. Carbon onderdelen verlagen het gewicht van de extreem sportieve sedan, die op aanvraag een elektronisch begrensde topsnelheid heeft van 305 km/h.
Productieperiode BMW M5: 1985 – 1995, 1998 –2003, 2005 – heden
Motoren: 3,5 – 5,0 liter (210–460 kW, 286–625 pk)[1], 6-, 8-, 10-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.620 – 4.983 mm / 1.700 – 1.903 mm / 1.400 – 1.473 mm
DE BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).
De voorganger van de M6, de BMW M635CSi, dateert van 1984. Met zijn doorontwikkelde BMW M1 motor met 210 kW (286 pk) is de door Paul Bracq ontworpen coupé een van de snelste sportauto’s in zijn tijd.
Nadat de productie van de BMW 8 Serie (E31) is beëindigd, komt BMW in 2005 weer met een luxueuze coupé op de markt. Ontworpen onder leiding van Chris Bangle heeft deze BMW de typerende M Coupé kenmerken: een uitzonderlijk krachtige 10-cilindermotor met 373 kW (507 pk), een karakteristiek en zelfverzekerd design en een adaptief onderstel dat garant staat voor zowel precisie als rijdynamiek. Dat geldt voor de gesloten Coupé en de Cabrio.
De opvolger wordt geïntroduceerd in 2012. De motor heeft nu twee cilinders minder, maar is aanzienlijk krachtiger. De Twin Turbo V8 benzinemotor levert 412 kW (560 pk), of 423 kW (575 pk) in de M6 Competition. De motor van de Competition Coupé wordt halverwege 2015 doorontwikkeld en levert in combinatie met een 7-traps transmissie met dubbele koppeling 441 kW (600 pk). Met het optionele M Driver’s Pack bereikt de BMW M6 een topsnelheid van 305 km/h. Deze prestaties gelden zowel voor de Coupé, Cabrio als de in 2013 geïntroduceerde Gran Coupé.
Productieperiode BMW M6: 2005 – 2018
Motoren: 4,4 – 5,0 liter (373 – 441 kW, 507 – 600 pk)[1], 8-, 10-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.871 – 4.898 mm / 1.855 – 1.899 mm / 1.372 – 1.377 mm
DE BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).
De BMW M8 Coupé had al bijna dertig jaar geleden kunnen bestaan. Aan het begin van de jaren ’90 ontwikkelden de BMW ingenieurs een BMW M8 prototype met een V12 motor op basis van de E31 Coupé.
Toch duurde het tot 2019 voordat de eerste echte BMW M8 Competition Coupé (F92), Cabrio (F91) en Gran Coupé (F93) in de showrooms stonden. Met twee turbocompressoren levert de 8-cilinder een vermogen van 460 kW (625 pk), dat met het optionele M Driver’s Pack snelheden van ruim 300 km/h mogelijk maakt.
Zelfs als hij stilstaat biedt de BMW M8 duidelijk de perfecte combinatie van sportiviteit en luxe. De radicale lijnen zijn dynamisch en toch heel elegant. Details zoals de grille in zwart chroom en de hoogglans zwarte spiegelkappen accentueren het sportieve karakter van de BMW. Dit wordt nog verder benadrukt door het standaard carbondak. Bovendien zorgt het Adaptieve M Onderstel, dat zich aanpast op de actuele rijomstandigheden en het BMW M xDrive ondersteunt, voor ongeëvenaarde rijdynamiek. Zowel als Coupé, Cabrio en vierdeurs Gran Coupé biedt de M8 in ieder opzicht superlatieven.
Productieperiode BMW M8 Competition: 2019 – heden
Motoren: 4,4 liter (460 kW, 625 pk)[1], 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.867 – 5.098 mm / 1.907 – 1.943 mm / 1.353 – 1.420 mm
DE BMW X3 M COMPETITION (F97).
In 2019 werd voor het eerst een M versie leverbaar van de BMW X3. Met zijn high-performance, extreem krachtige BMW M TwinPower Turbo 6-cilinder benzinemotor accelereert deze BMW van 0 naar 100 km/h in slechts 4 seconden. M xDrive vierwielaandrijving met Actief M Sperdifferentieel zorgt ervoor dat het vermogen van 353 kW (480 pk) altijd losgelaten kan worden – een fascinerende combinatie van X en M genen. Hetzelfde geldt voor de BMW X3 M Competition met 375 kW (510 pk).
De BMW X3 M toont zijn kracht ook van buiten. De horizontale schouderlijn verbindt de zelfverzekerde voorzijde met de opvallende achterzijde. De hoogglans zwarte nierengrille en de M grille-elementen met driedimensionale structuur aan de zijkant verwijzen naar de hoogwaardige technologie. Kijk ook eens naar de M Sportstoelen met uitzonderlijke zijdelingse ondersteuning, of de M interieurlijsten in carbon. De auto is altijd klaar om zijn kunnen te tonen, op ieder terrein.
Productieperiode BMW X3 M: 2019 – heden
Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4,716 mm / 1,897 mm / 1,669 mm
DE BMW X4 M (F98).
Voor de tweede generatie van de BMW X4 uit 2019 werd een M model geïntroduceerd. Daarbij is de sportieve elegantie van het basismodel nog duidelijker aanwezig: van de exclusieve designelementen van de luchtinlaten in de bumper tot de spiegelkappen, alles benadrukt het atletische karakter van de SAV/Coupé crossover. De BMW deelt zijn technische specificaties en motoren met de BMW X3 M: de BMW X4 M beschikt over 353 kW (480 pk) en de X4 M Competition over 375 kW (510 pk). Sinds de facelift levert hij een enorm koppel van 650 Nm. Dankzij het optionele M Driver’s Pack bereiken de modellen topsnelheden van respectievelijk 280 en 285 km/h. De BMW X4 M combineert buitengewone prestaties en exclusiviteit met een expressief temperament.
Productieperiode BMW X4 M: 2019 – heden
Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.754 mm / 1.927 mm / 1.620 mm
DE BMW X5 M (E70, F85, F95).
De tweede generatie van de eerste sport SUV van BMW werd in 2009 aangepakt door BMW M GmbH, met als resultaat de eerste BMW X5 M (E70). Met twee turbocompressoren levert de 4,4 liter V8 benzinemotor, een van de meest gebruikte M motoren, 408 kW (555 pk). Samen met de X6 M is dit de eerste keer dat een BMW M model xDrive vierwielaandrijving heeft. De BMW heeft een subtiele uitstraling en de klassieke M rijdynamiek.
Dit wordt samen met de 4,4 liter Twin Turbo motor overgenomen door de opvolger (F85), die via de nieuwe 8-traps M transmissie 422 kW (575 pk) op de weg overbrengt. De verbeterde aerodynamica van de derde generatie BMW X5 doet de rest, samen met typerende M elementen zoals de luchtinlaten.
De volgende generatie van de BMW X5 (F95) combineert op meesterlijke wijze M en X genen, in de vorm van prestaties en rijdynamiek met luxueuze interieurs en comfort. De Twin Turbo 8-cilinder benzinemotor levert 441 kW (600 pk) voor de BMW X5 M en 460 kW (625 pk) voor de BMW X5 M Competition. Met het optionele M Driver’s Pack bereikt de SUV een topsnelheid van 290 km/h.
Productieperiode BMW X5 M: 2009 – 2013, 2015 – heden
Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk)[1], 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.854 – 4.948 mm / 1.933 – 2.015 mm / 1.739 – 1.762 mm
DE BMW X6 M (E71, F86, F96).
In 2008 trekt de BMW X6 (E71) de aandacht als de eerste Coupé/SAV crossover van BMW. Een jaar later overtuigt de BMW X6 M iedereen die het beste van twee werelden wil: SAV en sportauto; ongeremde dominantie en buitengewone rijdynamiek. De combinatie van M xDrive en de 4,4 liter M Twin Turbo 8-cilinder benzinemotor 408 kW (555 pk) geeft de SAV ongeëvenaarde atletische kwaliteiten – ongeacht de ondergrond.
In 2015 staat de tweede generatie X6 M (F86) klaar om het stokje over te nemen, met de bekende 4,4 liter Twin Turbo motor van de M5 en X5 M, met een vermogen van 423 kW (575 pk). Met het optionele M Driver’s Pack combineert de BMW het coupéachtige silhouet met grote luchtinlaten en bereikt hij een topsnelheid van 280 km/h.
De modelwissel in 2019 brengt de X6 M Competition (F96). Die brengt zijn formidabele vermogen van 460 kW (625 pk) met M xDrive met Actief M Sperdifferentieel op de weg en combineert de voordelen van achter- en vierwielaandrijving. Exclusieve M highlights, zoals de zwarte grille of de M nieren met geïntegreerd M logo, benadrukken het kenmerkende uiterlijk nog verder. De BMW X6 M combineert luxe met superioriteit en extreme sportiviteit – een buitengewone combinatie!
Productieperiode BMW X6 M: 2009 – heden
Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk)[1], 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.876 – 4.948 mm / 1.983 – 2.019 mm / 1.684 – 1.695 mm
en bereikt hij een topsnelheid van 280 km/h.
DE EERTE BMW XM.
(BMW G09)
Met moderne plug-in hybride technologie en een volledig nieuw ontwikkelde V8 levert de BMW XM een gigantisch vermogen van 480 kW (653 pk) en kan hij tot aan 83 km volledig elektrisch en lokaal emissievrij afleggen[2].
De grote en krachtige proporties maken al van verre zijn compromisloze individualiteit duidelijk. Met het nieuwe, onmiskenbare frontdesign maakt BMW M opnieuw een statement in het luxe-segment.
De innemende combinatie van de BMW M en BMW X elementen, samen met de compromisloze focus op pure luxe, zet zich ook in het interieur consequent voort.
De voorzijde oogt prestatiegericht. En in typische BMW M stijl is het dashboard sterk op de bestuurder gericht. Het nieuwe BMW Curved Display slaat daarbij een brug naar een modern, digitaal karakter. De extreem op de bestuurder gerichte cockpit vormt een schril contrast met de aangename en luxueuze lounge atmosfeer achterin. Hier weten de passagiers zich omringd door karaktervolle materialen van superieure kwaliteit, inspirerende vlakken en expressieve details. De dakbekleding met zijn driedimensionale prismastructuur is daarbij achterin een optische highlight. Samen met de Ambiance verlichting zorgt dit voor een samenspel tussen progressieve luxe en comfort.
Productieperiode: vanaf eind 2022
Motoren: verbrandingsmotor 4,4-liter 230–430 kW (313–585 pk)[1][3], 6- en 8-cilinder motor + elektromotor 145 kW (197 pk)[3][4][5], systeemvermogen 350–550 kW (475–748 pk)[1][3][4][5][6]
BMW i7 M70 (G70).
In 2022 presenteerde BMW met de BMW i7 het nieuwe gezicht van de luxeklasse. Een jaar later wordt elektrisch rijden uitgebreid met krachtige M High-Performance, in de vorm van de BMW i7 M70. Dankzij een vermogen van 485 kW (659 pk) accelereert de krachtige motor binnen dit M model 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h. De standaard Executive Drive Pro met Integral Active Steering en adaptieve luchtvering op voor- en achteras zorgt voor extra rijdynamiek. Tegelijkertijd profiteert u met de innovatieve BMW eDrive technologie van de voordelen van lokaal emissievrij en vrijwel zonder geluid rijden. De lichtgewicht constructie en het aerodynamische design leveren maximale efficiëntie op, en een puur elektrische actieradius van 490–559 km[2], waarmee u elke bestemming in het dagelijks leven met gemak bereikt.
Het exterieur vormt het indrukwekkende visuele uithangbord van de krachtige prestaties van de BMW i7 M70. De uitrusting M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang omvat exclusieve exterieuraccenten in hoogglans zwart. In combinatie met de optimaal aerodynamische M achterspoiler en het M Sportremsysteem met zwarte remklauwen geven ze een zeer sportieve indruk.
Aan de voorkant straalt de opvallend verlichte BMW nierengrille ‘Iconic Glow’ een sterke persoonlijkheid uit, die niet alleen ’s nachts een blikvanger is. Exclusiviteit en elegantie komen maximaal tot uiting in de optioneel verkrijgbare tweekleurige BMW Individual two-tone carrosseriekleuren.
Zo sportief en elegant als de BMW i7 M70 eruitziet, zo luxueus en comfortabel is hij vanbinnen: het interieur maakt veel indruk met hoogwaardige materialen als kasjmierwol en Swarovski-kristallen en met innovatieve technologie als de BMW Interaction Bar en het BMW Curved Display. Achterin neemt het BMW Theatre Screen van maar liefst 31,3 inch de passagiers mee in een visuele bioscoopervaring, die in samenspel met de 4D audio van het optionele Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System ook akoestisch grenzen verlegt.
Productieperiode: sinds 2023
Motoren: 2 elektromotoren 485 kW (659 pk)
Lengte/breedte/hoogte: 5391 mm/1950 mm/1544 mm
Brandstofverbruik en CO₂ emissie.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.